Skillingtryck och snapsvisor

Det kan inte ha undgått många medborgare i detta land att det har sjungits snapsvisor och andra sånger i sammanhang som har med Sverigedemokraterna och Sverigedemokratisk ungdom (SDU) att göra. Det mest omtalade alstret härvidlag torde vara den så kallade Palmevisan, vars text i en variant lyder så här:

”Olof Palme gick på bio, sha-la-la-la-la-la-la-la-la/Klockan var strax efter tio, sha-la-la-la-la-la-la-la-la/Skottet brann, blodet rann, Olof Palme han försvann/Olof Palme gick på bio, sha-la-la-la-la-la-la-la-la.

Lisbeth såg revolvern blänka, sha-la-la-la-la-la-la-la-la/Strax därefter blev hon änka, sha-la-la-la-la-la-la-la-la/Skottet brann, Christer sprang, Tunnelgatan bytte namn/Olof Palme gick på bio, sha-la-la-la-la-la-la-la-la.”

Sången lär ha sitt ursprung i Moderata ungdomsförbundet (MUF) men har använts flitigt även i andra sammanhang. Själv lärde jag mig den under tiden jag var med i Ny demokrati i början av 1990-talet av ett par partikolleger med bakgrund just i MUF. Och ja, jag har själv sjungit den – både med och utan eget gitarrackompanjemang – i slutna sällskap. I går blev jag av en reporter från Länstidningen i Södertälje som representant för Sverigedemokraterna  ombedd att kommentera SDs sång(?)insatser på Tallinn-färjan, och tyckte då det var lika bra att vidgå mina egna sångliga prestationer i sammanhanget.

Bland annat fick jag frågan om jag tyckte sångtexten var rolig. På det måste jag ju svara ”nej”. En sång som handlar om mordet på en människa kan aldrig vara ”rolig”. Palmevisan får i stället sättas in i ett annat sammanhang. Som jag ser det är Palmevisan ett modernt skillingtryck, det vill säga en samtida, ofta färgrik, kommentar till en omtalad händelse som i gamla tider utan en myckenhet av massmedia såldes till publikum för 1 skilling. Ett av våra mest kända skillingtryck är ”Elvira Madigan”, som handlar om den tragiska kärlekssagan mellan den danska lindansösen Elvira Madigan (hon hette egentligen Hedvig Jensen) och greve, löjtnant Sixten Sparre. Den senare lämnade hustru och barn för Hedvig, varpå de båda rymde till Danmark där de småningom ingick och förverkligade en självmordspakt. Jag har för övrigt besökt Hedvigs grav i Danmark.

Texten till sången om Elvira Madigan skrevs av tidningsmannen John Saxon och blev alltså ett mycket framgångsrikt skillingtryck. Ett annat populärt sådant var ”Lincolnvisan”, som författades i anledning av det över hela världen uppmärksammade mordet på USAs president Abraham Lincoln 1865. Förövaren var den fanatiske sydstatsnationalisten och skådespelaren John Wilkes Booth, som sköt Lincoln med en Derringer av kaliber 44 på Ford Theater i Washington, varpå han hoppade ner på scenen och ropade: ”Sic semper tyrannis!” (Så går det alltid för tyranner). För att jämföra med Palmevisan återger jag ett par strofer ur Lincolnvisan:

”Har ni hört den förskräckliga händelsen, den är sann ty den hände just nu/Att kungen av nordliga Amerika blev skjuten, ja skjuten mitt itu/Skruva luttan tjong faderallan-lej, skruva luttan tjong fadderej/Att kungen av nordliga Amerika blev skjuten, ja skjuten mitt itu.

Men så kom där en bov genom dörren, usch så hiskeligt ful han såg ut/Och i handen så bar han ett geväder, som var laddat med kulor och med krut/Skruva luttan tjong faderallan-lej, skruva luttan tjong fadderej/Och i handen så bar han ett geväder, som var laddat med kulor och med krut.

Och så sköt han den kungen i planeten så att huvudet skutta från hans hals/Och blodet det skvätte på tapeten och kammartjänarn frågte: ‘Va befalls?’/Skruva luttan tjong faderallan-lej, skruva luttan tjong fadderej/Och blodet det skvätte på tapeten och kammartjänarn frågte: ‘Va befalls?'”

Inte heller det en särskilt ”rolig” text. Och jodå, jag har framfört även denna visa. Den är dessutom väl så blodig och respektlös som Palmevisan. Ändå brukar Lincolnvisan i kulturella kretsar anses vara en såväl dråplig som vällovlig samtidsskildring. Länken nedan går till ett framträdande av Hootenanny Singers, där som bekant den senare världsberömde Björn Ulvaeus inledde sin karriär.

http://www.youtube.com/watch?v=_26cPnDLJaM

Någon av mina läsare kanske kan ge synpunkter på varför Palmevisan anses vara vulgär och ärerörig, medan Lincolnvisan har rykte om sig att vara ett stycke tämligen högstående kultur?

Som ovan nämnts kan man gott kalla Palmevisan för ett modernt skillingtryck, vars vidare spridning nu SRs program Kaliber sörjt för. Det vore onekligen intressant att få veta vem som skrivit texten till sången i fråga. Vederbörande har kanske något kulturpris att hämta, eller?

I våra beklämmande historielösa media har emellertid Palmevisan framställts som en snapsvisa, och för all del – den användes väl på SDU-trippen till Estland som sådan, om jag förstått saken rätt. Det var i så fall definitivt inte första gången av jästa och destillerade drycker förfriskade personer stämde upp en vulgär och respektlös sång vid ett mer eller mindre dukat bord. Hemma har jag en rekommendabel bok med titeln ”Överstens snapsvisor”, sammanställd av överste 1. Einar Lyth, som innehåller en försvarlig samling sångnummer med militär prägel där budskapet och humorn nog inte alltid är av det allra mest förfinade slaget (med undantag för Evert Taubes ”Än en gång däran”, pärlan bland svenska snapsvisor). Följande tillhör mina favoriter:

”Att vi är lappar, det kan man se uppå gången/Att vi är fulla, det kan man höra på sången/Vi dricker brännvin just för vi tycker om ´en/Det är så skönt när det rinner ner uti våmmen/Lappmössa med tofs på/Fy fan vad det snöar/Och denna visa var inte lång, därför tar vi den än en gång…”

Det var en faslig tur att Jimmie, Erik och grabbarna inte klämde i med den…lappar, det är väl rasistiskt, eller? Jag skall inte här beröra det statliga bolaget Sveriges Radios beslut att sända in infiltratörer utrustade med hemlig avlyssningsanordning för att bugga SD och SDU, men det vore väl i balanserande syfte – SR har ju, som vi alla vet, alltid varit mån om balansen och opartiskheten i etern – trevligt om man kunde göra liknande studiebesök hos SSU eller Röd ungdom.

Kanske finge svenska folket då tillfälle att avnjuta låtar med strofer såsom:

”Vi skall fylla våra badkar med den unga högerns blod/Borgarväldet skall vi krossa, ja nu tar vi deras makt/Vi skall fylla våra badkar med den unga högerns blod/Borgarpacket skall torteras tills de tar sitt eget liv”. (Tack, partibroder Anders Berglund i Nykvarn för texten!).

Explore posts in the same categories: "Överstens snapsvisor", "Kaliber", Abraham Lincoln, Einar Lyth, Elvira Madigan, Hedvig Jensen, Hotenanny Singers, John Wilkes Booth, Länstidningen, Lincolnvisan, Ny demokrati, Olof Palme, Palme mordet, Palmevisan, Rasism, Sixten Sparre, SR, Sverigedemokraterna, Sverigedemokratisk ungdom

17 kommentarer på “Skillingtryck och snapsvisor”

  1. Jacob I Says:

    Visst, Tommy! Skillingtryck var gamla tiders sätt att förmedla aktuella händelser innan grammofonskivan tog över. Att Palme blivit ett skillingtryck tycker jag nog Palmes vänner i de röda leden rätteligen borde vara stolta över, fast å andra sidan, i dessa kretsar är ju historielösheten total.
    Du såg väl ”Debatt” där Åkesson och Söder medverkade. Intressant att notera Josefssons reaktion efter att Söder påtalat att det var Per Albin Hansson som myntade uttrycket ”Sverige åt svenskarna”, varav Josefsson undrade ”sa Per Albin detta?”.
    Så påläst är Janne Josefsson i nutidshistoria!
    På tal om skillingtryck, här följer ett sådant och då handlar det om mordet på Gustav III:

    Ack jämmer och änslan och svåraste nöd.
    Vår huldaste konung och fader är död!
    Se han blev dödligt skjuten på maskeradens bal,
    Det var för hela Sverige det bittraste kval.

    En hovman han talte till konungen så:
    ”Ers majestät bör inte på maskeraden gå
    Ert liv, det går förlorat, det säger jag försann,
    Ers majestät bör ej gå dit, det går icke ann.”

    Kung Gustaf, han svarade med ett glatt mod:
    ”Mina undersåtar ej ljuta oskyldigt blod.
    Ty jag har varit mina undersåtar så from,
    Att jag dem lugnt kan möta på den yttersta dom.”

    Kung Gustaf han gick på maskeraden in.
    Där trängdes också Anckarström med ont i sitt sinn,
    Och när han lossat skottet på vår hulde far,
    Så ropte han och sade ”Det är eld i vår stad!”

    Kung Gustaf, han svarade tillbaka lika brått
    ”Ack, Herre Gud i himmelen, jag fått ett dödligt skott.
    För godhet och för trohet blev detta då min lott!”
    Teatern är Kung Gustafs, är skådeplatsen blott.

    Kung Gustaf han fördes till sitt kabinett,
    Och blodet, det flöt genom kläderna så tätt.
    När drottning Magdalena fick veta´t samma dag.
    Hon dånade av slaget tre gånger å rad.

    ”O huldaste drottning, o, Magdalena Sofi,
    Håll upp med att sörja, jag lever än med dig!
    Se skottet det var ju ej så grundeligt ändå,
    Ty kulan orka ej igenom kläderna gå.

    O, huldaste drottning, o Magdalena Sofi,
    Håll upp med att sörja, jag lever nog med dig!
    Med dig vill jag leva, om så behagar Gud,
    Men annars få vi samlas klädd i oförgänglig skrud.

    Att heta Sveriges konung, det låter så stort,
    Men bonden har det bättre, där han går vid sin plog.
    Han lägger sig att sova och vaknar upp i frid,
    Men jag har många kring mig, som vilja ta mitt liv.”

  2. Jacob I Says:

    På tal om Gustaf III och hans tid.
    Hittade en intressant sida som verkligen tål att studeras:
    http://www.slottsfrun.se/

    • Tommy Hansson Says:

      Hjärtligt tack för visan och länken, Jacob!

      1700-talet var onekligen en speciell tid. Har nyss läst en bok om diktatorn Reuterholm av John Crispinsson, en på många sätt remarkabel figur som nog bara var tänkbar i denna era…

  3. olof den andre Says:

    Problemen med eventuell SR infiltration inom extremvänstern är 2 ;

    1, det skulle var svårt att hitta någon reporter på SR som inte redan är välkänd inom vänsterextrema kretsar, d.v.s. deras partikamrater, släktingar och närmsta umgängeskrets.

    2, inte ee enda SR-reporter skulle reagera överhuvudtaget på att visan om unghögern framfördes, det skulle ses som en fullständigt naturlig sak, uppfriskande etc… inte alls något att rapportera om till överhuset.

    • Tommy Hansson Says:

      Lösningen kunde kanske vara att sätta någon yngre förmåga på detta jobb, Olof, en som varken är känd hos vänstern eller har ideologiska vänsterpreferenser?

      Fast sådana reporteraspiranter kanske inte existerar.

  4. Robsten Says:

    Ha, ha, jam du har kanske rätt, Palmevisan är kanske ett nytillskott av vår samling med skillingatryck. Einar Lyth? hade en överste när jag gjorde lumpen i Karlstad I2 som hete Einar Lyth, kan det vara samma människa? Gjorde lumpen…79 tror jag.

  5. Robsten Says:

    Denna Lyth skällde ut mig därför att jag inte fällt upp siktet på min KS, en utskällning jag tog med jämnmod;-)

  6. Tommy Hansson Says:

    Det är säkert samme Lyth, Robsten. Jag har inte haft förmånen (?)att ha honom som befäl (han är gammal infanteriofficer, jag gjorde lumpen vid artilleriet)men däremot som reseledare på en militärhistorisk tripp till Ukraina.

    Överste Lyth är expert på militära snapsvisor och framförde bland annat denna med synnerligen kraftfull röst i restuarangvagnen på ett tåg från Kiev:

    Jag är en enkel taliban
    men är en fullfjädrad fan
    jag har den äran, jag har den äran
    att explodera

    Jag är så full av dynamit
    men dricker alls ingen sprit
    jag dricker getmjölk, jag dricker getmjölk
    och Aqua Vera

    Den är väl ändå godkänd att sjunga i SD-sammanhang?!

  7. Kalle Hammare Says:

    Javisst, det är klart att det är ett skillingtryck. Jämförelsen med Lincolnvisan är klockren.

    Det här är knappast ett skillingtryck, men väl ett exempel på våldsam, blodig och respektlös sång:

    På 80-talet hade SSU mycket problem med trotskister, organisationen Offensiv, som infiltrerade och undergrävde SSU. Med anledning av det — och hur Leo Trotskij på uppdrag av Josef Stalin blev mördad av Jackson med en ishacka i huvudet — sjöng man följande sång (en rock-tolva).

    Leo Trotskij satt, på sitt arbetsrum
    Då kom Jackson in, och Trotte blev stum
    Han fick en hacka i skallen
    Så blodet stänkte i hallen
    Det tycker vi va bra
    Det ska dom alla ha
    Hacka i skallen!

    Hacka Trotte!
    Hacka Trotte!
    Hacka Trotte!
    Hacka Trotte!
    Det tycker vi va bra
    Det ska dom alla ha
    Hacka i skallen!

  8. Kalle Hammare Says:

    Och sesamfrön-skämtet tillhör väl en klassisk vits-kategori. Kanske kan bli ungefär som ”alla barnen”-skämten?

    Vad kallar man en mexikan med sesamfrön på huvudet?

    El Maco

    Vad kallar man en svensk prinsessa med sesamfrön på huvudet?

    Sibylla

    Vad kallar man en tysk med sesamfrön på huvudet?

    Hamburgare

    Vad kallar man en tysk med *senapsfrön* på huvudet?

    En frankfurter

  9. Tommy Hansson Says:

    Sånger av ”Trotte-typen” är väl snarast ett sätt att avreagera sig, ”släppa ut ånga”. Det gäller Palme-visan också. De fungerar i slutna sällskap, men när de når offentligheten blir det av naturliga skäl pinsamt.

  10. Kalle Hammare Says:

    Tommy,

    Jovisst är det så. Och jag menar inget annat med det. Poängen är dock att man kan besöka SSU och andra politiska förbund och gräva upp samma sorts ångutsläppning, speciellt bland yngre män.

    Trotte-sången är dock ur alla aspekter värre än Palme-sången:

    Palme-sången är som sagt ett klockrent skillingtryck, Trotte-sången passar inte in i det formatet. Palme-visan handlar exklusivt om en dåtida händelse; inga uppmaningar om att skjuta alla sossar e.d. SSU-sången innehåller dock uppmaningen ”det ska dom alla ha!”, dvs alla trotskister borde få en ishacka i skallen. Samt ”det tycker vi var bra” angående att Trotskij blev mördad, något som inte alls finns i Palme-sången. Palme-sången är inte i närheten av att vara så ondsint och jävlig som Trotte-sången. Den är istället helt jämförbar med skillingtrycket Lincolnvisan, och kommer säkert att bli en klassiker på samma vis.

  11. Tommy Hansson Says:

    Jo, jag håller med. Palmevisan redogör bara för det faktiska händelseförloppet, medan Trotskij-låten tar ställning och hyllar mördaren.

    En skillnad mellan Palmevisan och Lincolnvisan är dock att den förstnämnda har som melodi en klassisk ”christmas carol” medan den senare, så vitt jag vet, har en originalmelodi samt dessutom fler verser.

    Därför håller jag Lincolnvisan som kvalitativt bättre. Men Palmevisan bör inrangeras i samma kategori, samtida skillingtryck, det är alldeles klart!

  12. Kalle Hammare Says:

    Jo, Lincolnvisan är kvalitativt klart mycket bättre. Båda har dock många likheter (som du påpekat). F.f.a. i respektlösheten i sättet att beskriva händelsen. Fast här går ju faktiskt Lincolnvisan betydligt längre! Och det här med att man sjunger ”tra-la-la” eller ”tjong faderallan” i en sång om ett mord på ett statsöverhuvud, är ju helt likvärdigt mellan sångerna. Och ett uttryck för just respektlösheten som kommer med formatet. Man kan säkert hitta sociologiska förklaringar för detta fenomen: behovet att att pysa ut ånga, att hantera en otäck händelse med humor, folkets behov av att förminska överheten, m.m.

  13. Robsten Says:

    Ha, ha rolig visa. Men…för säkerhets skull, tror jag inte vi stämmer upp den annat än i väl förslutna sällskap. Den innehåller de inkorrekta orden ”Taliban”, ”explodera” samt ”dynamit”. Enligt korrekt språkbruk skall ordet ”taliban” helst kopplas samman med ”vit medelålders man” samt ”kvinnoförtryck”. Schyman har koll på detta, så vi får väl vända oss till henne för en politiskt korrekt mall att hålla oss till😉

  14. Tommy Hansson Says:

    Nja, henne schyr man…

  15. Per Andersson Says:

    Linconvisan är inte ett egentligt skillingtryck. Den skrevs till en Lundakarneval, som en ironisk drift med skillingtryckens burleska stil.


Kommentera

