Baksis stöd till extremvänstern

Den professionelle ”antirasisten” Kurdo Baksi går på Expressens debattsida i dag (11 augusti) ut och kräver att Nationaldemokraternas tidning Nationell Idag inte skall få det presstöd tidningen i och med planerad veckoutgivning är berättigad till. Den dramatiska rubriken till artikeln lyder ”Stoppa stödet till rasisternas tidning”.

”Nationell Idag skulle därmed bli den första högerextrema tidningen som erhåller presstöd i Sverige”, skriver Baksi och fyller på med: ”Frågan är om vi ska acceptera det.” Svaret är för Baksis del redan givet, ty slutklämmen på aktstycket blir: ”Politiker som värnar om det demokratiska samhället bör nu verka för att lagstiftningen kring presstöd ändras. Samtidigt bör ledamöterna i presstödsnämnden neka nationaldemokraternas tidning presstöd. Att stödja våldsamma gruppers publikationer gynnar knappast den efterlängtade integrationen i vårt land.”

 NDs partiledare Marc Abramsson (i mitten) trivs bland representanter för British National Party (BNP).

Kurdo Baksi har naturligtvis all rätt att tycka illa om Nationaldemokraterna och deras publicistiska verksamhet. Han gör det emellertid på ett selektivistiskt och hycklande sätt. Så här argumenterar Baksi exempelvis: ”Nationell Idag är en fördomsfull, partisk propagandamegafon som ägnar sig åt personförföljelse och som bedriver hets mot alla som inte är blonda, heterosexuella och män.”

Låt gå för första delen av sistnämnda citat. Men sedan kan väl inte ens Baksi själv tro på vad han skriver. Eller menar karl´n verkligen att Nationell idag och ND ”hetsar” mot alla som har svart, cendréfärgat eller grått hår (hur blir det förresten med dem som inte har något hår alls)? Eller mot alla kvinnor och barn? Då kan jag upplysa Kurdi Baksi om att Nationaldemokraterna har två representanter i fullmäktige här i Södertälje, och en av dem är kvinna. I Nykvarn är ND dessutom företrätt av en sydeuropé från tjurfäktningens förlovade land, nämligen Daniel Spansk.

Förlåt mig om jag raljerar litet, men att en figur som likt Kurdo Baksi utan några som helst försök till nyanseringar kör på med sina hopplösa klyschor kan man knappast ta på allvar.

Kurdo Baksi hävdar således att NDs tidning är en ”fördomsfull, partisk propagandamegafon.”  Det är säkert en alldeles korrekt beskrivning av Nationell idag. Detta borde emellertid icke vara något skäl till att stoppa presstödet till ND-blaskan, eftersom precis de orden stämmer alldeles ovanligt väl in på tre publikationer som redan (enligt statistik som gäller 2006) uppbär vardera 2 035 000 kronor i skattefinansierat presstöd: Internationalen, Proletären och Norrskensflamman.

Samtliga dessa tidningar är klart vänsterextremistiska, enkannerligen det gammelkommunistiska organet Proletären som väl i närmare ett halvsekel nu pläderat för den väpnade revolutionen. Så vitt jag känner till är denna tidning, som ges ut av Kommunistiska partiet, den enda i landet som har stalinistdiktaturen Nordkorea som favoritland och ideologisk förebild. Jag hyser emellertid inte de bittersta illusioner om att Kurdo Baksi skall börja brännmärka vänsterorgan, eftersom han själv fungerar enligt principen ”allt vänster är bra.”

 

Jag är själv definitivt ingen anhängare av vare sig Nationaldemokraterna eller Nationell idag. Det här gänget kör nämligen, till skillnad från exempelvis Sverigedemokraterna, med en invandringspolitik som är mer rasrelaterad än rationell. Från begynnelsen 2001 har ND vidare kritiserat USA och Israel för att vara ”terrorstater” och intar generellt sett tveklöst en gammelnationellt skeptisk (för att säga det minsta) inställning till judar. Partiet tar dessutom regelmässigt hjälp av tvättäkta nazister när det gäller att hålla ordning vid möten eller sprida material.

Som grädde på moset publicerade Nationell idag nyligen desslikes en låååång intervjuartikel med den icke helt okände islamisten, judehetsaren och konspirationsteoretikern Mohamed Omar.

Kurdo Baksi har också troligen fel i att Nationaldemokraterna skulle vara ”högerextremistiskt”. Det finns nämligen så många likheter mellan NDs och kommunistgruppernas politik att man lika gärna skulle kunna säga att ND är ”vänsterextremistiskt”, men den ärebeteckningen vill Baksi förmodligen reservera för hedersknyfflarna i AFA oc h Revolutionära fronten. Personligen föredrar jag termen ”extremnationalistisk” när det gäller ND.

När allt detta är sagt måste jag ändå erkänna att jag tycker Nationell Idag är en rätt bra tidning när man ser till layout, struktur och uppläggning. Innehållmässigt är den kass, men det är en helt annan sak. När tidningen nu också tycks uppfylla de formella kriterierna för att erhålla presstöd så kan jag inte se att det skulle finnas några giltiga skäl att neka den presstöd med de regler som nu finns.

Alternativet vore att ändra reglerna så att endast demokratiska tidningar skulle komma i åtnjutande av stödet, men då är man, med tanke på gränsdragningsproblematiken, inne på farliga vägar. Det är en lösning som säkerligen heller inte tilltalar Kurdo Baksi. Det är nämligen oomtvistligt att ingen av de tre vänsterpublikationer som nu får stöd uppfyller det kriteriet.

Jag hoppas därför nu att de som beslutar i saken inte skall ta intryck av oseriösa demagoger som Kurdi Baksi, som säkert går och hoppas på att hans anknytning till sakrosankta Expo och hans vänskap med den framlidne deckarförfattaren (och trotskisten) Stieg Larsson skall vara nog för att beslutet i presstödsnämnden skall gå hans väg.

Läs här vad en av mina favoritpolitiker, folkpartistiske riksdagsmannen Fredrik Malm, har att anföra i frågan om presstöd till Nationell idag:

http://fredrikmalm.blogspot.com/2007/07/p-andra-sidan-hjrnridn-nd-vill-ha.html

För tillfället är Baksi enligt presentationen i Expressen sysselsatt med att skriva en bok med titeln Min vän Stieg Larsson för att därmed få in några välbehövliga kulor till sin egen verksamhet som partisk propagandamegafon.

Explore posts in the same categories: "Min vän Stieg Larsson", AFA, Daniel Spansk, Expo, Expressen, Fredrik Malm, Internationalen, Israel, Kurdo Baksi, Marc Abramsson, Mohamed Omar, Nationaldemokraterna, Nationell idag, Nordkorea, Norrskensflamman, Proletären, Revolutionära fronten, Steg Larsson, Sverigedemokraterna, USA

62 kommentarer på “Baksis stöd till extremvänstern”

  1. Jens Says:

    Fredrik Malm är definitivt inte någon av mina favoriter då han tidigare var medarbetare på Expo och medarbetare med Stieg Larsson.

  2. Tommy Hansson Says:

    Jag förstår din synpunkt, Jens.

    Jag råkar dock känna Fredrik lite grann, eftersom han, liksom jag, är aktiv i Samfundet Sverige-Israel och vet att han är en utmärkt person.

    Expoengagemanget och kopplingen till Stieg Larsson är förstås dock inget jag ser positivt på.

  3. Patrik Jonsson Says:

    Du bör nog läsa på lite om sionismen och försöka förstå vad det är du ger ditt stöd till. Läs vad juden Lasse Willhemlson har att säga om sionismen:
    http://lassewilhelmson.wordpress.com/2004/01/01/sionismen-mer-an-traditionell-kolonialism-och-apartheid/

    • Tommy Hansson Says:

      Nej du, Patrik, jag har läst på alldeles tillräckligt för att inse att Wilhelmsson snackar goja.

      Självhatande judar är inte heller precis något nytt fenomen.

  4. Robsten Says:

    Ja Kurdo Baksi ja,läs om alla hans märkliga uttalanden här

    http://www.bgf.nu/berikarna/4.html

    Man tar sig för pannan.

    • Tommy Hansson Says:

      Jo, Baksi är en av alla dessa vänstermegafoner som vet hur man får publicitet genom polarna på allehanda redaktioner.

      Att han nu på ett osmakligt sätt profiterar på framlidna Expo-helgonet Stieg Larsson är helt symptomatiskt.

  5. Erik Says:

    Tommy,

    Den före detta Expojournalisten Fredrik Malm har kastat skit på SD i närmare ett decennium. På Pridefestivalen förra året höll Malm till exempel ett föredrag där han upplyste åhörarna om att SD är ett “öppet rasistiskt parti” som har sina rötter i nazismen.

    Fredrik Malm är dessutom en hängiven förespråkare av massinvandring och ett mångkulturellt Sverige.

    Och han är en av dina favoritpolitiker?

  6. Tommy Hansson Says:

    Ja, av skäl och med reservationer som i svaret till Jens ovan.

    Han snackar förstås skit om SD. Men om man skulle göra sig till ovän med alla som gör det skulle vänkretsen decimeras betydligt.

    • Erik Says:

      Så man kan ha ett förflutet inom Expo, bedriva smutskastningskampanjer mot SD och förespråka massinvandring, men fortfarande vara en av dina favoritpolitiker? Är du överhuvudtaget sverigedemokrat?

  7. Mikael Gustafsson Says:

    Denna inkompetensens unika fyrklöver har aldrig skrivit en intressant textrad eller uttalat ens en diminutiv klokhet. Baksi är bara en ful träskalle med en bonnslug BertKarlssonsk känsla av vilka PK-åsikter som säljer i det nya hemlandet. Bland annat är Baksi ansvarig för det här (av fel anledning) klassiska citatet:

    “De närmaste fem åren skall alla vita, långa, heterosexuella, blonda och blåögda män mellan 40 och 50 år ställas längst ner i anställningshierarkin, i universitetskorridorerna, på tidningsredaktionerna och i bolagsstyrelserna.“

    http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article208689.ece

  8. Gunnar L Says:

    Först tar du landsförrädaren Jonathan Pollard i försvar och nu visar det sig att Expomurveln och SD-hataren (men Israelvännen) Fredrik Malm är en av dina favoritpolitiker. Jag får intrycket att du är beredd att ursäkta vad som helst så länge det gynnar Israel.

  9. Tommy Hansson Says:

    Dina intryck är uppenbart inte att lita på.

  10. Tommy Hansson Says:

    Visst.

    SD fick ju bara 5,6 procent i senaste opinionsmätningen…bäst någonsin, visserligen, och chans på vågmästarroll i riksdagen, men vad betyder det när de gamla fina traditionerna från Klarström och grabbarna förfuskas?

    Visst vore det bättre att ligga på ND:s siffror, det vill säga runt o,6 procent.

    Men jag spelar gärna bollen över till PS.

    • Mikael Gustafsson Says:

      Var tvungen kolla upp din siffra om ND i förra valet, för lät något högt. Antar du bara slängde till med en låg siffra… Skall dock vara 0,06 procent, ca 3000 röster. Gissningsvis kommer ND som det nu verkar att tappa i nästa val. Hålla liv i en tidning går emellertid ändå i Sverige tack vare presstödet (som tex KPMLr o Proletären visat).

      Angående Expo. Det är ett mycket traumatiskt kapitel för äldre medlemmar. För nyare medlemmar spelar Expo betydligt mindre roll. Och i realiteten har partiet vuxit ifrån Expo. Expo kan inte längre påverka Sd och bör ses som ganska ovidkommande idag.

      • Tommy Hansson Says:

        Tack för upplysningen, Mikael. Jag kan säga att jag, allmänt sett, är skeptisk till presstöd över huvud taget.

        Ett slopat presstöd skulle förstås leda till att en tidning som Svenska Dagbladet skulle försvinna, men jag bryr mig ärligt talat inte alltför mycket. Särskilt i beaktande av att tidningen i dag torde vara den mest gayvänliga av alla svenska dagstidningar.

        Svenskan har en och annan helt okay ledarskribent – Gudmundson icke minst – men dessa kan säkert fortsatt göra sig gällande i andra sammanhang.

        Här har Fredrik Malm helt rätt.

        Håller helt med dig om Expo.

  11. Per Says:

    Men du hör väl knappast till dem som skulle jubla om Sverigedemokraterna fick en vågmästarroll? På din tidning Contras hemsida kan man läsa följande:

    ”Att ha Sverigedemokraterna som vågmästare är inget som någondera politiska blocket önskar sig. Och frånsett några Sverigedemokrater som gärna skulle vilja synas finns det knappast någon annan heller i landet – inklusive de sverigedemokratiska väljarna – som skulle ha glädje av ett sådant läge.”

    http://www.contra.nu/kommentar0836.html

    • Tommy Hansson Says:

      Jo, jag skulle jubla utav bara helvete!

      Det var inte jag som skrev det där. Och Contra är inte ”min” tidning, har avsagt mig såväl plats i styrelsen som medlemskap i redaktionen till följd av meningsskiljaktigheter om SD.

      Jag är fortsättningsvis endast frilansmedarbetare.

      • Per Says:

        Försök inte, Tommy. Du var ansvarig utgivare för Contra i september 2008 när den text jag nyss citerade publicerades.

        Och om du har avsagt dig plats i styrelsen och medlemskap i redaktionen för Contra måste det ha skett väldigt nyligen. I en intervju för SD Television för bara någon vecka sedan satt du och berättade att du fortfarande var redaktionsmedlem i Contra.


  12. Tommy Hansson!

    Nu ska han inte slå sig för bröstet och låtsas att opinionssiffrorna har ett endaste dugg att göra med chefredaktörens engagemang!

    Och Tommy ,handen på hjärtat ,är det inte lite av en röd tråd som löper genom partiet SD? Skit i vad medlemmar och aktiva tycker ,bara vi tar oss till Riksdagen..!?

    Nä ,fortsätt du att fraternisera med utraliberaler och invandrarförespråkare ,det gör dig nog gott. Alltid kan ni tillsammans åstadkomma något bra ,om inte för Sverige så förs staten Israel kanske?

    För att återknyta till ditt travesterade över mitt namn (fenomenet har följt mej sedan mellanstadietiden) så utgår jag från att din farsa hette Hans?

    D.Spansk

    • Tommy Hansson Says:

      Vem vet…

      Nej, men en farbror.


      • ..sällan är man barn till sin farbror!

        Jag var ju från tjurfäktningens förlovade land för jag bär namnet Spansk ,med samma logik är du son till Hans.

        Oppinion har bildats till fördel SD långt innan Ni tog tag i rodret på bullentinen.

        Du påstår att Nationell Idag är en ”blaska” som inte når särskilt många? Hur många når Du själv ut till med er bulletin?
        50?

  13. Felicia Says:

    Jag är prenumerant på både Nationell Idag och SD-kuriren och jag blir en smula bedrövad och ledsen över att du använder din tid och bloggutrymme att angripa en tidningskollega som varandes en ”ND-blaska”, ”fördomsfull, partisk propagandamegafon” samt ”Innehållmässigt är den kass” istället för att åtminstone se på Nationell Idag som en alierad i kampen för att rädda Sverige. Varför bränner du broarna till Nationell Idag innan du knappt börjat på SD-kuriren? Man kan tyvärr inte annat än tycka att du är du en destruktiv sabotör som vill söndra bland Sverigevännerna, eller?

    • Tommy Hansson Says:

      Jag skrev också att Nationell Idag var en bra tidning i vissa avseenden.

      Och jag kan knappast bränna broar som aldrig funnits där.

      Nog kan man väl tycka annat än så om lilla jag? Jag vet flera stycken…Dessutom var det väl så att det var ett gäng SDare som 2001 stack och bildade ND för att SD inte var tillräckligt radikalt.

      DET är att söndra!

      Felicia, adjö (förlåt, kunde bara inte hålla mig!).

  14. olof den andre Says:

    Stå på dig Tommy, jag har än idag inte läst något av dig som skulle få mig att tvivla på att du är en djupt hederlig och moralisk person, dessutom kunnig och beläst med gott omdöme. Det enda jag saknar hos SD är ett principfast ställningstagande för marknadsekonomi och kapitalism. Att låta människor få fatta sina egna beslut leder otvivelaktigt till att de, besluten, blir olika eftersom människor är olika, denna olikhet i beslut måste leda till konsekvenser, varför skulle man annars fatta dem indviduellt??

  15. Gunnar L Says:

    Tommy:

    Jag noterade att du i ett annat inlägg skrev att Jörg Haider inte var någon av dina favoriter. Men det är tydligen Fredrik Malm.

    Vi tar det igen:

    Invandringsmotståndaren Haider är ingen favorit.

    Massinvandringsförespråkaren Malm är en favorit.

    Det låter ju rimligt.

    • Tommy Hansson Says:

      Invandring är en viktig fråga, men det finns faktiskt också annat att ta ställning till i politiken.

      Eller menar du att SD ska vara ett enfrågeparti?

  16. olle larsson Says:

    Berätta nu lite kort, varför är massinvandring dåligt? Och hur förhåller du dig till David Schwartz? Som till Pollard? Förlåtbart och förståeligt?

    Detta är bara för fånigt. Varför startar inte ni Israeldyrkare ett eget parti istället?

    Du verkar ha en och endast en värdering, och det är Israel. Förutom det, så visar Moonsekten, Ungsvenska klubben, Expo, Malm och allt som nu framkommit att anything goes när det gäller dig.

    Varför kan inte du, Jan Scherman, Fredrik Malm, Fredrik Federley, Expo och DN och alla de andra glada starta upp ett eget parti?

    Är det för att ni, likt er förebild och avgud, inte klarar er utan en värdkropp?

  17. olof den andre Says:

    Stå på dig tommy. Fredrik Malm må var en massinvandringsförespråkare men ändock en hederlig och principfast plitiker.

  18. Gunnar L Says:

    olof den andre:

    Du har helt rätt i att Fredrik Malm är en principfast politiker. Han håller fast vid principen att Sverige skall förstöras genom mångkultur och massinvandring.

    Däremot håller jag inte med om att Malm skulle vara hederlig. Han påstår att SD är ett öppet rasistiskt parti som har sina rötter i nazismen. I min värld är det svårt att bli mycket ohederligare än så.

  19. Jimmy Windeskog Says:

    ”Så man kan ha ett förflutet inom Expo, bedriva smutskastningskampanjer mot SD och förespråka massinvandring, men fortfarande vara en av dina favoritpolitiker? Är du överhuvudtaget sverigedemokrat?”

    Det är väl helt uppenbart att Hansson vare sig är nationalist eller SD:are!

    • Tommy Hansson Says:

      Själv föredrar jag beteckningen ”fosterlandsvän”, något som är ett naturligt utflöde av min grundläggande konservativa ideologi.

      Den som ifrågasätter att jag är det betraktar jag som icke tillräknelig.

  20. Inge Sandén Says:

    Nu får ni stilla er lite alla Sverige vänliga Israelfientliga skrivkunniga intellektuella Sverigedemokrater.
    Eller har en lågutbildad arbetare missuppfattat det hela.
    ND och SD är två Sverigevänliga partier.
    ND tror att allt ont kommer från sionisterna medan SD som jag uppfattat dem,då jag gick med i partiet 2002,anser att allt ont som drabbat mitt land Sverige är massinvandringen av icke flyktingstatus godkända islamister.
    Känner inte det minsta hot av judarna i landet Sverige.
    SD gjorde ju sitt riktiga genombrott,när vi arbetare förstod att de Israelfientliga Sverigedemokraterna bildade partiet ND.
    Mona Muslim har svikit de Sverigevänliga arbetarna,våra pensionärer och gått över till att krama den kvinnofientliga,mansgrisiska stenålderssekten islam.
    Det är alltid arbetarna som bestämmer vilket parti som skall styra ett land.
    Utan intellektuella som kommit till insikt att SD har inget med nazism att göra,kommer vi ingenstans.
    Tommy Hansson är en Sverigevänlig intellektuell som kommit till insikt att det är bara SD som kan rädda vårt land från fullständikt kaos av den orättvisa massinvandringen och alla förräderna som skriver lögn på lögn i PK-media.
    Islam står för alla orättvisor som vi idetta land efter flera hundra år lyckats med att till stor del fått bort.
    Särskilt det som handlar om kvinnornas jämstäldhet med mannens.
    Att sätta = för Gunnar Sträng och Mona Mslim är som att jämföra Hitler med Moder Theressa.
    Kör ditt race Tommy Hansson,jag litar på dig.

  21. Jimmy Windeskog Says:

    Jo tjenare Inge – ord som ”sverigevänlig” eller ”intellektuell” skall nog inte användas på folk som Hansson.

  22. Tommy Hansson Says:

    Men så läs för höge Farao mitt svar av den 14/8 kl. 11.14 ovan en gång till, då!

    • Jimmy Windeskog Says:

      Jag trodde faktiskt att du hade högre IQ än att kalla den förolämpningen för någon form av ”svar”.

      • Tommy Hansson Says:

        Ett svar är ett svar även om det skulle råka innehålla en och annan gliring.Det är sånt man får ta när debattens vågor går höga.

        Och att ifrågasätta att jag är SDare…hur IQ-stint är det i beaktande av att jag är partimedlem samt innehar ett antal förtrondeposter i partiet?

        Det är lika bra att du, Jimmy och andra, vänjer sig vid att SD inte längre är ett parti där den som är svålklippt, utrustad med kängor och bombarjacka samt har fördomar mot judar har förtursrätt.

        Ju förr dess bättre.

  23. Tommy Hansson Says:

    Svar till Olle om massinvandring:

    1. Massinvandring äventyrar Sveriges ekonomi genom att de offentliga utgifterna i form av allehanda bidrag skenar i väg.

    2. Massinvandring leder ofelbart till mångkulturalism, något som resulterar i ghettobildning, segregering, spänningar mellan olika folkgrupper och därmed ökad kriminalitet och alienation.

    3. Massinvandring medför att vår svenska kultur hamnar på undantag. Denna situation förstärks av att politiskt korrekta politiker hakar på och intar en nedlåtande attityd till det svenska, typ Sahlins uttalande om att svenska traditioner är ”töntiga” och Reinfeldts dito om att det ursvenska är ”rena barbariet”.

    4. Massinvandring för dock det positiva med sig att vi Sverigedemokrater får chansen att tala om hur det egentligen förhåller sig och anvisa en väg ur eländet!

  24. Jimmy Windeskog Says:

    Tommy, påstår du på fullt allvar att jag skulle springa omkring på Örebros Universitet med bombarjacka och rakat hår?

    Att du sedan älskar Israels folkmord gör dig inte till nationalist, jag har mycket större gemenskap och dess program än vad du har.

    Vidare väntar jag fortfarande på ett svar av dig, något du förmodligen inte är kapabel att prestera med tanke på den antisvenska smörjan du skrivit i den högerextrema tidningen Contra.

  25. Jimmy Windeskog Says:

    ”Att du sedan älskar Israels folkmord gör dig inte till nationalist, jag har mycket större gemenskap och dess program än vad du har.”

    Mycketstörre gemenskap till SD och dess program – skall det givetvis stå, ursäkta mitt slarvfel.

  26. Tommy Hansson Says:

    Jimmy:

    Kanske inte just du, men poängen med min något raljerande kommentar är att du verkar drömma dig tillbaka till ett parti som inte längre är och inte längre bör vara.

    ”Israels folkmord”. Det är ju sånt som vänsterextremister av typ Per-Inge Flücht och Per Gahrton brukar häva ur sig. Med tanke på att du tydligen anser att Contra är ”högerextrem” hör du sannolikt mer hemma i de kretsarna än i SD.

    Ja, jag är intresserad av utrikespolitik och skriver ofta om det i Contra och på min blogg. Det är upplysningsvis inte samma sak som att vara ”antisvensk”.

    Därmed sätter jag streck i debatten med Jimmy Windeskog, hur underhållande vårt hittillsvarande meningsutbyte än har varit!

  27. Per Says:

    Tommy:

    Din hjälte och religiöse ledare Sun Myung Moon håller inte med dig när det gäller massinvandringen. Han tycker tvärtom att alla folk, länder och kulturer skall utplånas genom massinvandring och mångkultur:

    “The best way to receive the Holy Blessing is with someone from another race, nationality or religion. I call this an ”exchange marriage.” This contributes to the enormous task of transcending the barriers of race, culture, ethnicity and religion and creating one family of humankind. In God’s sight, skin color makes no difference. God does not stand behind the barriers of religion and culture. They are nothing more than the Devil’s tricks. He has used them to rule over humanity as a false parent for tens of thousands of years.”

    http://www.unification.net/2005/20050912.html

    “How about an ugly black man and a beautiful white woman or a handsome white man and a beautiful white woman, which would God like to see kissing for three hours. God would like to see the black man and white woman kissing. What if their baby is blacker than the father! God would like that too.”

    http://www.unification.net/news/2003/news20030302_1.html

    Och mannen som har sagt det här tycker du skall få Nobels fredspris?

    • Tommy Hansson Says:

      Du får ju skilja mellan dagsaktuell, svensk politik och långsiktiga, religiösa ideal, bäste Per! Moon säger heller inte ett dyft om massinvandringen till Sverige här, så vitt jag kan se.

      Gud bryr sig inte om hudfärg eller så kallad ras, så varför skulle jag göra det? För mig är alla svenska medborgare, som vinnlägger sig om att anpassa sig till svenska förhållanden och svenska lagar, precis lika mycket värda oavsett etnisk bakgrund.

      Och ja, Rev. Moon har mer äm de flesta gjort sig förtjänt av att mottaga Nobels fredspris.

      Jag tänker nu sätta streck i debatten angående min lämplighet som SDK-redaktör. Nu har, anser jag, alla som känner ett behov av att avreagera sig, fått chansen.

      Det har varit kul att tampas med alla kritiker, men jag har faktsikt också annat att göra än att svara dessa!

      Det är ju egentligen ganska fantastiskt med all denna debatt och alla dessa påhopp mot mig innan jag ens förfärdigat mitt första nummer av SDK. Fast det känns ju tillfredsställande att man berör folk.

      Spänn av lite nu, är ni snälla!

  28. Tommy Hansson Says:

    Svar till Per 14/8 12.48:

    Ja, men jag skrev banne mig inte den texten.

    Styrelsen gick jag ur typ i maj. Redaktionen för bara någon vecka sedan.

    Om det nu skall ha någon betydelse.

    Jag delar inte Contras i mitt tycke något räddhågade syn på SD. Men jag kommer att fortsätta medarbeta i tidskriften i mån av tid och lust eftersom den har så många andra fördelar.

    Till exempel engagemang för ett fritt näringsliv, motstånd mot kommunism, nazism och islamism, förespråkande av individualism mot kollektivism, stöd för ett starkt svenskt försvar, uppslutande bakom kristna värderingar inklusive stöd för det traditionella äktenskapet, avståndstagande från homosexlobbyn, en positiv syn på västerländsk demokrati,avståndstagande från extrem feminism, stöld för svensk kultur. Med mera, med mera.

    Att tidskriften inte har samma syn på SD eller invandringen som jag tycker jag förstås är tråkigt, men jag är beredd att överse med ganska mycket från mina medmänniskor så länge det positiva helhetsintrycket kvarstår.


  29. […] har förstås inte lämnat SD-Kurirens nytillträdde chefredaktör likgiltig (se här). Och storföretagsliberalen Hansson (som, av alla människor, vördar… Fredrik Malm – visst […]

  30. Inge Sandén Says:

    Nu har ni lärde riktigt rört till det för mig.
    Har just läst ”Beska droppar” och kan inte annat än hålla med om varje ord som skrives om han Sverigefientlige Kurd-nationalisten Kurdo Baksi.
    Läste även vad Varva Suk skrev om denne Kurdo Baksi.Håller med om vartenda ord han sade om Expressen och denne Kurdo Baksi.
    Vidare är det som så om nu Jimmy Windeskog tycker att Israel har utfört ett folkmord och är SD,förstår jag ingenting.
    Där har ju Hansson helt rätt,så talar ju Quislingen Per Garton.
    Sedan måste jag tillstå att jag varit lite avundsjuk på att ND lyckats med att få ut en tidning med presstöd och angriper det vi inte får läsa i PK-media.
    Nu vill jag veta av er lärde?
    Är skillnaden mellan ND och SD att ND är Israelfientliga och kramar Hamas och Palestinierna och så verkade det som om Beska Droppar ej heller var en vän av USA.
    Fredrik Malm verkar inte vara mycket att hänga i julgranen.
    Jag har hela tiden sedan jag gick med i SD,varit rädd för att det skulle bli som i Ny Demokrati,dom skrivkunniga intellektuella börjar tvista om saker som inte har med att göra RÄDDA SVERIGE FRÅN ATT BLI UTBYTT MOT ETT ANNAT FOLK OCH MED EN KULTUR OCH RELIGION SOM STÅR LJUSÅR IFRÅN HUR EN ETNISK SVENSK TÄNKER.
    Vi klarar inte att spela världssamvete.

  31. Jacob I Says:

    Hej, Tommy!
    Jo, här var det liv i luckan må jag säga. Roligt att fler upptäckt din bloggsida.
    Vad beträffar Nationaldemokraterna anser jag att vi fosterlandsvänner, och inte minst sverigedemokrater, är skyldiga dem ett STORT TACK för att de finns till.
    De fungerar ju som en utmärkt avstjälpningsplats för antisemiter och patetiska tokpatrioter (typ Windeskog) och annat löst folk som icke är önskvärda i det potentiella riksdagspartiet Sverigedemokraterna.
    Vad beträffar presstödet, genomtrumfat av (s) 1965, anser jag det borde avskaffas som så många andra socialistiska pålagor. Det har ju i allra högsta grad bidragit till att vi idag har den press vi har, dvs. den politiskt korrekta. Själv köper jag varken Aftonbladet eller Expressen, men är ju ändå med och betalar över skattsedeln.
    Alternativet borde istället vara en fri press med seriös och hederlig journalistik, och objektiva och undersökande journalister som vågar ta bladet ur munnen utan att riskera få bidraget indraget.

  32. Tommy Hansson Says:

    Jag lutar också åt att presstödet bör avskaffas, Jacob.

    Och håller med dig om ND.

    Jo, min blogg har de senaste veckorna noterats för fler besök än någonsin. Bara en bråkdel av vad ”riksbloggare” som Dick Erixon förmodligen har, visserligen, men ändå.

    Vi hörs, Jacob!

  33. Tommy Hansson Says:

    Svar till Daniel Spansk 14/8 6.38:

    Det var inte min mening att förlöjliga ditt efternamn, Daniel, som jag tycker är originellt och vackert. Tanken var att skoja lite med Baksi, det trodde jag du förstod.

    Du tycks vidare inte ha noterat att jag ju tar Nationell Idag i försvar gentemot Baksis lumpna argumentation att få presstödet stoppat. Jag tycker i och för sig att NI är en dyngspridare, men eftersom vi nu har de presstödsregler vi har så bör NI helt klart få sitt rättmätiga stöd.

    Även om jag i princip alltså är emot presstödet som sådant.

    Och jag har aldrig påstått att NI inte når särskilt många, var får du det ifrån? ”Blaska” är bara ett slangord för tidning, så varför bli så upprörd för det? Även SD-Kuriren är förvisso en blaska.

    Du får gärna skämta om mitt föga originella efternamn, men jag tror inte särskilt många fattar poängen. För klarhetens skull vill jag då upplysa om att min pappa hette Bror. ”Hans” i namnet Hansson stammar från min farfars farfar Hans Svensson, född i Östergötland i slutet på 1700-talet och verksam som bonde.

    Jag har redan blåst av det för mig något förvånande meningsutbytet om min person men gör ett undantag för dig, Daniel. Hädananefter raderas alla inlägg i ämnet, om det inte skulle röra sig om något helt uppseendeväckande.


  34. Hej Tommy!

    Det är mycket glädjande att höra att du blivit chefredaktör för SD-Kuriren. Din öppna och osekteristiska hållning är ett stort plus, och SD’s val av dig visar också på det vi har sett hos dem under senare år: en öppen och osekteristiska hållning.

    Vidare är ditt stora kunnande en fantastisk tillgång för tidningen och partiet. Jag har läst contra.nu under många år, med mycket stor behållning och lärt mig mycket om nutidshistoria, genom era välskrivna och (något så ovanligt som) faktabaserade skildringar av politiska händelser under 1900-talet.

    Det jag inte tycker var bra med ditt inlägg är att du använder BNP för att misstänkliggöra ND (bilden). Dvs du rackar ner på BNP. BNP har under Nick Griffin gjort samma resa som SD. Och även om de inte kommit riktigt lika långt, så är det idag ett icke-sekteristiskt parti som fokuserar på problemet med islamiseringen och har kastat ut dum-antisemitismen.

    BNP står betydligt närmare SD än ND, och är på samma sätt som SD det folkliga partiet som är landets hopp. Läs följande för att få en bild av BNP’s utveckling:

    BNP leader criticizes anti-Semitism
    (observera att detta var skrivet 2005)

    Från i år: Griffin on Gaza; BNP rank and file support for Israel

    Lawrence Auster: ”British National Party chairman Nick Griffin has quite an interesting statement on the Gaza situation, posted at a pro-BNP site in Wigan, England. Supporters of Israel will not be pleased with all his points (he says that what’s happening in the Mideast is of no concern to Britons), but overall his statement is pro-nationhood, pro-the right of self-defense, pro-Western civilization, and utterly realistic about Islam and what needs to be done about it–and thus, in effect, strongly pro-Israel. The level of thought in this article is lightyears beyond anything heard in mainstream British politics.”

    Så varför står de då där på bilden tillsammans med ND? frågar sig vän av ordning.

    Du som hänger med utrikes, Tommy, har ju rimligen anmanat Vlaams Belang precis som SD. Samma pro-västerländska och pro-israeliska hållning. Och för övrigt, till skillnad från SD, en mycket tydlig pro-kapitalistisk hållning. Ändå ser man dem på bilder tillsammans med Le Pen och Front National.

    Små utstötta partier har inte så mycket val. Man får hålla sig till de få vänner som går att hitta. Ungefär som du och Fredrik Malm.

    Du behöver inte omhulda BNP. Men du borde låta bli att racka ner på dem, och istället bejaka deras positiva utveckling, precis som du bejakat SD’s positiva utveckling under de senare åren.

    • Tommy Hansson Says:

      Först tack för det välvilliga berömmet! Jo, jag tror faktiskt jag har en del att tillföra SDK och SD, oavsett vad belackarna säger.

      Fast jag har inte ”rackat ner” på BNP, bara valt att illustrera mitt inlägg med en bild på Abramsson tillsammans med två BNPare. Sedan får man tolka bilden hur man vill.

      Jag känner för litet till vad BNP står för exakt för att vare sig kunna fördöma eller berömma partiet.

      Tack därför för informationen!


  35. Tommy,

    Skälet till att jag tolkade bilden som jag gjorde var formuleringen ”trivs bland representanter för” (tillsammans med det faktum att bilden alls fanns med). Det är sällen neutralt menat i dessa sammanhang.

    Fast det du säger i kommentaren ovan här väger tyngre än bildtexten, så då släpper jag den och välkomnar ditt svar.

    Tillbaka till det jag skrev ovan. Det är tragiskt att se hur rädda det flesta anti-PC/MC-partierna är att samarbeta med varandra. Nazi-anklagelserna från ”prästerskapet” hänger alltid i luften, och tyvärr accepterar vi magin i dessa anklagelser lika mycket som vänstern och liberalerna. Om än oftare av praktiska skäl.

    Visst finns det mycket genuina skillnader mellan (och inom) partierna. De pro-amerikanska, pro-israeliska å ena sidan, de anti-amerikanska och antisemitiska å andra sidan (det är trångt längst ute på högerkanten!) Men beröringsskräcken inför andra partier är trots detta främst en funktion av hur framgångsrikt den inhemska vänster lyckats svartmåla partiet. Det är därför det är så tragiskt att se t.ex. Vlaams Belang bli utstötta från den nya EU-gruppen. Och Geert Wilders, som annars haft potential att bli en ny all-europeisk ledargestalt, är livrädd för allt sorts samarbete med andra partier, och ställer sig helt utanför gruppen. Osv, osv.

    Själv hamnar jag inte i något av de ovan nämnda typiska lägren. För dagspolitikens räkning stödjer jag dock det pro-amerikanska/pro-israeliska lägret. Men den riktning jag själv tar ut är å ena sidan mer långsiktig, å andra sidan ortogonal i förhållande till dessa motsatta positioner. Undertiteln på min blogg är ”About the threat from Islam, the Christian ethics of modern liberalism, the power configuration of the Wilsonian West, and the impending revolution.”

    ”The Wilsonian West” kan just få vara namnet på den världsordning som cementerades 1945, där såväl USA som Israel fick en speciell status. I min senaste bloggartikel problematiserar jag just pro-amerikanska (och högst ytligt pro-israeliska) hållningar (den andra falangen har jag sågat ordentligt i andra sammanhang).

    Min kritik är alltså av den rådande världsordningen/paradigmet och inte av amerikaner eller israeler (tvärtom brukar jag bli kallad för rabiat pro-sionist när jag säger öppet vad jag tycker att israelerna borde göra). Min slutsats är att vi inte på allvar kommer att kunna lösa de problemen vi står inför, förrän den rådande världsordningen/paradigmet faller samman, samtidigt som jag ser alla tecken på att den de facto håller på att falla samman, och snabbare än vad många inser.

    Valet av Obama har gjort att många fler anammat mitt synsätt. Därmed kom det i mer öppen dager vart USA är på väg. Fast jag menar att det är djupt rotat i Amerikas historia, och har talat om det länge.

    Ur det perspektivet är det lite lättare för mig att förstå det du skriver om Fredrik Malm. För kanske har du och jag, Tommy, t.o.m. lika många meningsskiljaktigheter som du och Fredrik. Men att upphöra med dialog och bara ägna sig åt fördömanden för den skull vore ju rena vansinnet. Och som sagt, vi har ju inte så många vänner att välja på.

    Fast många väljer att odla allergier mot olika saker (lika vanligt i båda lägren) istället för att tänka så. Och visst har jag viss förståelse för allergierna inför Fredrik Malm, med tanke på hans bakgrund i Expo och även hans egna allergier. Men vilken nykter betraktare som helst kan ju se att i Fredrik så har vi något mycket hederligt och principfast jämfört med de övriga etablissemangspolitikerna. T.ex. hans klarhet över det hot som Israel står inför i form av Jihad visar att han kan tänka klart (och om han bara breddar den strategin…). Han stöd till Per Gudmundson är också mycket välkommet.

    I själva verket har jag inte särskilt mycket emot hederliga liberaler. Fast Geert Wilders är ju ett oerhört mycket bättre exempel på det än Fredrik Malm.


  36. Jag förstår knappt hur du orkar internet-fäktas med alla de som ständigt kritiserar vartenda uttalande och ställningstagande du gör (och har gjort innan ditt engagemang i SD).

    Framförallt tycker jag det är knepigt att se folk som påstår sig vara sverigedemokrater (vem vet om det är sant?) och blir eld och lågor över att du råkar ha favoritpolitiker utanför SD.

    Folk verkar inte förstå, att bara för att en riksdagspolitiker inte talar sig varm om SD (yeah right, som att det någonsin skulle hända!), så gör det inte personen till en total odugling. Jag anser bland annat att Anna Lindh, trots hennes åsikter om SD, var en av de vettigaste socialdemokratiska utrikesministrar vi har haft, någonsin.

    Jag hoppas du inte låter dig skrämmas av kritikerna. Fortsätt även kritisera ND, det är både lätt och behövligt eftersom det finns fortfarande normalbegåvade som tror dem är lika bra som SD. Framför allt, stå på dig!

  37. Tommy Hansson Says:

    Tack för glada tillrop, Robert, det noteras med glädje!

    Du behöver inte oroa dig, jag står så klart på mig. Det står alldeles klart att alla överkritiska kommentarer är resultatet av något slags organiserad kampanj från ND-håll. Detta torde ha sin grund i att ND, med mitt engagemang för SD, ser sina positioner i Södertälje hotade och därför är intresserade av att ta heder och ära från mig.

    Låt de försöka. Jag måste erkänna i och för sig är rätt förtjust i att ”internetfäktas” på det här sättet. Men visst kan det bli för mycket också.

  38. Stygge Sigge Says:

    Du är en trojansk häst som får stollen Funebo att framstå som en lätt sommarbris.

    Är det över huvud taget någon som helst stake kvar i den förlamade SD-ledningen så öppnas per omgående ett uteslutningsärende av dig!

    fd SD-sympatisör

    • Tommy Hansson Says:

      Onekligen en originell tanke att kritik av ND och Nationell idag bör rendera uteslutning ur – SD…


  39. […] över att inte själv vara jude”, anser att Israels intressen är viktigare än Sveriges och tycker att den före detta Expomedarbetaren och SD-hataren Fredrik Malm är ”en utmärkt person” och […]


Lämna ett svar till Robsten Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: