I negerdebatternas Sverige

Om den legendariske fotbollsspelaren, förbundskaptenen, sportkommentatorn, tipsexperten och bridgevirtuosen Rudolf ”Putte” Kock finns en rad ankedoter. En, som dessutom är sann, lyder som följer.

”Putte” var kommentator i en TV-sänd match i Europacupen på 1960-talet, där en av kontrahenterna var det portugisiska laget Benfica. I laget ingick en mörkhyad afrikansk spelare vars namn Kock inte riktigt kunde uttala. Han valde därför att kalla spelaren rätt och slätt ”negern.” Eftersom denne deltog mycket aktivt i spelet blev det åtskilliga gånger Kock fick säga ”negern”. Till slut tröttnade kontrollrummet i Stockholm på detta och uppmanade ”Putte” Kock att sluta säga ”negern” och i stället kalla spelaren i fråga vid namn. Kock, som var en aning lomhörd och dessutom stördes av publikljudet, hade emellertid svårt att uppfatta vad man sade från kontrollrummet och frågade flera gånger vad man menade.

Den uppringande mannen från kontrollrummet röt därför i med hög röst: ”Säg inte NEGERN. Jag bokstaverar: Niklas-Erik-Gustav-Erik-Rudolf-Niklas, NEGERN.” Varpå ”Putte”, något konsternerad, gick ut i sändning och sade: ”Nu säger de i Stockholm att negern heter Niklas Erik Gustav…”

Vilket för mig in på ämnet för detta inlägg. Våra professionella ”antirasister” har ju i dagarna vunnit en stor seger i och med att stadsbyggnadsnämnden i Karlstad beslutat om att kvarteret Negern, som hetat så sedan det amerikanska inbördeskrigets slut på 1860-talet, skall byta namn. Hädanefter kommer kvarteret med det färgstarka namnet att benämnas med det mer kommunalgråa Tingvallastaden 3.

Debatten om kvarteret Negern i Karlstad har rasat en längre tid på nätet och i tidningsspalterna och naturligtvis bland kommunpolitikerna i Karlstad. Efter beslutet citerades stadsbyggnadsnämndens ordförande Håkan Holm (S): ”Vi kan inte ha ett namn som vi inte ens vågar uttala.” Kristdemokraternas gruppledare Peter Kullgren uppges emellertid inte alls vara besvärad av det nästan 150 år gamla kvartersnamnet.

Hur kunde det då bli så här? Orsaken är givetvis att ordet ”neger” sedan 1970-talet fått en alltmer negativ klang och numera av många uppfattas vara nedsättande med en rasistisk biton. Om vi studerar ordets etymologiska bakgrund finns där dock ingen rasistisk innebörd. I Wikipedia läser vi: ”Ordet härstammar från spanska, portugisiska och äldre italienska negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse…” Neger var länge det etablerade svenska ordet för en mörkhyad person; dessförinnan kunde man också använda ordet ”blåman” i samma betydelse.

33324_56181877 Inger Nilsson som Pippi och Beppe Wolgers som hennes pappa negerkungen.

När Astrid Lindgren skrev sin klassiska barnberättelse om Pippi Långstrump i slutet av 1940-talet, var det således ingen som ansåg att det var minsta rasistiskt när författarinnan försäkrade läsarna att Pippis pappa var negerkung på en ö i Söderhavet (mamma var ”ängel i himmelen”). I den klassiska TV-serien med Inger Nilsson i rollen som Pippi är det Beppe Wolgers som kreerar rollen som pappa negerkungen.

När den amerikanska medborgarrättsrörelsen för första gången lät tala om sig på allvar i tidigt 1960-tal användes vidare ordet ”negroe” allmänt och utan nedsättande mening. Det talades således helt ogenerat om ”the negroe movement” utan att någon gastade om ”rasism”. Småningom skedde en glidande övergång till ordet ”colored” (färgad); negrerna var inte längre negrer utan ”färgade.” Allt förändrades när den militanta negerrörelsen Black Panthers (Svarta pantrarna) seglade upp som en inflytelserik aktör i mitten av årtiondet. ”Colored” blev ”black”, och inte bara det – man skulle vara ”black and proud” (svart och stolt).

Politiska slagord har i vår hektiska tid dock en tendens att snabbt bli obsoleta, så ock ordet ”black”. Någon gång i början på 1990-talet skulle mörkhyade amerikaner med afrikansk bakgrund i stället heta ”afro-americans” (afro-amerikaner). Vad bör man då benämna en mörkhyad person – det vill säga en sådan som för några decennier sedan kallades ”neger” – i Sverige idag? Jag måste bekänna att jag är osäker. Om man ansluter sig till språkbruket i Amerika borde det bli ”afro-svensk”, men det är ett uttryck åtminstone jag aldrig hört. Tips från läsarna mottages med tacksamhet!

I vår tid, när den politiska korrektheten har en tendens att löpa amok, har vi sett åtskilliga prov på närmast parodiska uttryck härför. Det blev således ett ramaskri när någon polisman i Stockholm kring mitten av 1990-talet i spaningssammanhang använde ordet ”blåneger”. Några år senare utbröt upprörda diskussioner runt ordet ”negerboll”, vilket snabbt utmönstrades ur vokabulären till förmån för det färglösa ”chokladboll.” De klassiska ”negerkyssarna” rönte samma öde. Relativt nyligen uppstod vidare fullt tumult i media, när ett par skånska polismän på spaning i Rosengård i Malmö i den interna kommunikationen kallade misstänkta personer för exempelvis ”Neger Negerson.”

 

nogger_black_02 Nogger black R. I. P.

Låt oss heller inte glömma glassorten Nogger black med svart lakritsöverdrag – de professionella antirasisterna påstod att det förde tankarna till ”Nigger black”. Hur löjligt det senare påståendet än var försvann Nogger black snabbt från affärernas och kioskernas frysboxar, raskt förvandlad till Lakritspuck om jag inte är alldeles fel ute.

Så där håller det på i landet Sverige anno 2009. Till vad nytta, kan man med visst fog fråga sig. Att ”nigger” är nedsättande kan vi vara överens om. Men neger?

Explore posts in the same categories: afro-amerikan, afro-svensk, Amerika, Astrid Lindgren, Benfica, Beppe Wolgers, blåman, blåneger, chokladboll, Europacupen, färgad, Håkan Holm, Inger Nilsson, Karlstad, kvarteret Negern, Malmö, neger, Neger Negerson, negerboll, negerkyss, nigger, Nogger black, Peter Kullgren, Pippi Långstrump, Rosengård, Rudolf "Putte" Kock, Söderhavet, Stockholm, svart, Svarta pantrarna, Tingvallastaden 3, Uncategorized, Wikipedia

16 kommentarer på “I negerdebatternas Sverige”

  1. LPÖ Says:

    Jag är av delvis norsk bakgrund vilket mitt namn klart indikerar. Jag har ofta blivit kallad norrbagge, vilket är klart nedvärderande. Jag har ofta varit med om att vänstermänniskor har använt detta uttryck. Jag kan tillägga att jag aldrig har brytt mig om dessa enfaldiga påhopp. Hur kan det komma sig att nedvärderande uttryck accepteras när det används mot vita människor? Någon som har ett svar?


  2. Själv arbetade jag tillsammans med en från Afrika adopterad kvinna, som vid kaffet efter lunchen gladeligen beställde en negerboll. Samt informerade min nyfikne son (4 år) som vid tillfället var med på jobbet, att hon var en negress.

    Han ställde då den logiska frågan ”vad är det för färg på negern?”…vilket kan leda till både skratt och pinsamheter i affären när frågan kommer på tal vid förekommen anledning.

    På frågan om vad för nedsättande epitet vi vita kan hävda som rasistiskt eller ta anstöt av är nog mitt svar ”helsvensk”. Finns det olika sorters svenskar?


  3. Svenska ungdomar får dagligen höra att dom är bögar osv.Vanligt är att sk kulturberikare kallar killarna för bögar eller svennedjävlar.
    Och flickorna kallas ofta för svennehoror.
    Då är det ingen som kallar detta för rasism mot svenskarna eller anmäler för gummiparagrafen hets mot folkgrupp.

    Mona Muslim har ju sagt att svenskarna inte är ett folk med en egen kultur,vi finns helt enkelt inte alls.

    Den omvända rasismen är ett stort problem att man rånar och misshandlar svenskar eller svennar hellre än andra kulturberikare.

    Hoppas du inte får kritik för din rätt att försvara dina åsikter.Din blogg är ju inte partiets.
    Se nu till att få upp utgivníngen av tidningen till en månadstidning.

    Tommy anser du att SD Kuriren är en nationaldemokratisk tidskrift vilket den var så sent som 2001.Men efter ND bildande har allt sånt rensats ut.

  4. Jacob I Says:

    Tommy! Här tar du upp en het potatis för somliga (de historielösa PK), och det är mycket bra då ända sättet att motarbeta PK, är att visa fakta, som du gjort med detta inlägg.
    Att ”neger” plötsligt blivit tabu kan endast bero på en av vår tids största folksjukdomar, nämligen historielöshet.
    Idag får man ju heller inte kalla någon ”black” (man har redan glömt James Browns paroll från 1968: ”Say it loud, I´m black and I´m proud”). Idag heter det i PK´s namn: ”Afro-american”, enligt mig en mycket missvisande benämning då ju Afrika inte bara består av mörkhyade människor.
    Benämningen ”coloured” har hela tiden irriterat mig. Alla människor är väl färgade, är inte vit en färg?
    Slutligen ett svar på LPÖ:s fråga: Med dagens PK-tänkande är ju logiken att endast vithyade människor av europeiskt ursprung är s.k. ”rasister” (= onda människor). Andra folkslag är det inte (kan inte vara ”rasister”!!). Därav är det tabu att skoja om exempelvis negrer och araber (det gäller att vakta tungan då ju någon kan bli kränkt), men fullt legitimt att skoja (och nedvärdera) vithyade av europeiskt ursprung vilka ju i hög grad inkluderar bland andra skottar och norrmän.

    • Tommy Hansson Says:

      På tal om norrmän.

      Du har väl hört om den norska hustrun som hade varit ute och handlat. När hon kom hem och packat upp vad hon hade handlat sa mannen:

      – Er du tokig, kone, har du handlet mat når vi ikke har skivax i huset?

  5. Tommy Hansson Says:

    SD-Kuriren är en sverigedemokratisk tidning. Punkt.

    Vi i redaktionen ser gärna en tätare utgivning.

  6. Mikael Gustafsson Says:

    Får man skriva att man skrattar högt av Putte Kock-historien?

    Afrosvenskarna ville ju förbjuda Tintin i Kongo härom året. Själv har jag inlett min egna personliga lilla räddningsaktion av hotad litteratur som fått en egen skyddad tillvaro i bokhyllan. De senaste fynden jag hittat på bibliotekens utgallringar är William Cody: “Buffalo Bill”, vars tredje kapitel heter: “Jag blir familjeförsörjare vid elva år och skjuter min första indian”, en annan är Niloebibliotekets klassikerserie om “Livingstones resor”, skriven av mr Stanley själv. Det här är litteratur som kan bli omöjlig att få tag på on 10-20 år.

    Ängsligt lägger man naturligtvis till, apropå William Codys indiancitat, att nej, jag stöder inte den amerikanska 1800-talspolitiken mot indianerna för det. Buffalo Bill, i verkligheten och i fiktion, råkar bara vara en del av min historia och är en liten del av västerlandets historia, och därmed värd att bevara. Eller?

    Det finns inga självklara svar i dessa diskussioner även om det står klart att den här situationen där ”kränkta” grupper tillåts attacker snart sagt varje aspekt av västerländsk historia är intolerabel.

    Politiskt korrekt igår, politiskt helt oacceptabelt idag… Fråga till dig Tommy. Hur ser du på leninstatyerna som sägs finnas kvar i Östeuropa, som sparats inte för att de är en hyllning till Lenin (och stalin) utan för att de är historiska exponenter för sin tid? Funderade över saken och kände att jag var beredd att kunna acceptera det perspektivet. Men konsekvensen av det synsättet, applicerad på nazistiska tyska kulturella kvarlevor (om sådana funnets) skulle dock bli dramatisk och leda till principiella ställningstaganden som inte på allvar skulle kunna hävdas i någon debatt.

  7. Tommy Hansson Says:

    Den bästa lösningen är väl att, som skett på några håll – bland annat i Vilnius – baxa bort statyerna av Lenin och därmed jämförbara personer till en museipark eller liknande.

    Personligen tycker jag det är väl magstarkt att ha dem kvar.

  8. Inge Sandén Says:

    Det senaste som vänstern skall ”dunka”in i våra skallar är att när man säger,då någon flick blivit utknuffad från en balkong,polisen misstänker ”Hedersrellaterat våld”.
    När detta ord nämns skall man inte se svartmuskiga män från MÖ framför sig utan det kan lika gärna vara Svenskar.
    Om detta höll professor Tina Rosenberg ett föredrag på ”Dunkers” i Helsingborg
    för några veckor sedan.
    Det är CMR som ligger bakom kampanjen att kvarteret ”Negern” skall anses som rasistiskt.
    Det gäller ju att se till att alla pengar man får från Allmänna Arvsfonden används på bästa sätt.
    Nu väntar vi på nästa atack mot vårt kulturarv från vänsterdårarna på CMR.

  9. Arne Löfström Says:

    Negern var av afroamerikansk börd.

  10. Max Says:

    Historien är fel, det skall vara en spelare i ajk som kallades Niggern.
    Och det hände lngt innan 60-talet.
    I Benfica på 60-talet var Eusebio den färgade stjärnspelaren.


  11. […] Fotnot; 2009 skrev jag ett blogginlägg med rubriceringen ”I negerdebatternas Sverige”. https://tommyhansson.wordpress.com/2009/09/24/1407/ […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: