Fyra skäggiga ryssar (II): Vladimir Solovjov

Mellan Vladimir Solovjov(1853-1900) och Fjodor Dostojevskij – se första avsnittet i artikelserien ”Fyra skäggiga ryssar” – existerade ett speciellt förhållande. De båda tänkarna hade träffats under tre dagar i klostret Optina Pustyn 1878, då Dostojevskij just förlorat sin minderårige son. Mötet med den yngre mannen stärkte Dostojevskij i dennes kristna tro. Solovjov  lät vid den uppburne författarens död publicera Tre tal till minne av Dostojevskij, där huvudtemat var hur Kyrkans ideal skulle kunna förverkligas och vad som krävdes för att en ”universell förbrödring” skall kunna uppstå.

Vladimir Solovjov: tänkare och känslomänniska.

Dessa tal var likaledes ett uttryck för Solovjovs egna tankar om framtiden. Han hävdar ”konstnärens roll som teurg” (teurg=religiös uttolkare). Solovjov ville arbeta för att förena det sanna, det goda och det sköna i en fungerande treenighet. Han vill att dessa begrepp skall bibringas gudomliga och eviga värden. Han skriver:

”Konstnärer och poeter måste ånyo bli präster och profeter, men nu i en annan, ännu viktigare och upphöjd bemärkelse: de skall inte behärskas av den religiösa idén utan själva behärska den och medvetet styra dess jordiska inkarnationer.”

Det är uppenbart att den djupt tänkande Solovjov betraktade den döde nationalskalden som just en sådan profetisk konstnär, ty när Dostojevskij hade avlidit sade Solovjov: ”Ryssland har inte bara förlorat en diktare utan sin andlige ledare.”

Vladimir Solovjov drömde om ett mänskligt idealsamhälle på jorden, men han gjorde tidigt klart att ett sådant samhälle icke kan formas på materialistisk grund och fördömde därför – precis som Fjodor Dostojevskij – den nihilistiska och anarkistiska terrorn, enkannerligen efter mordet på tsar Alexander II 1881.

De båda filosofernas ord klingade, som vi vet, förgäves: anarkisterna och nihilisterna lade med sin terrorism grunden för sovjetriket – som var en kollektiv Antikrist enligt senare tänkare – och tänkarna/teurgerna blev martyrer. Däremot kan man säga att de stora ryska religionsfilosoferna, liksom den Rysk-ortodoxa kyrkan, andligen överlevde den sovjetkommunistiska parentesen, låt vara att kyrkan nog så ofta kompromissade med makten.

Vladimir Solovjov var nog den mest fascinerande och motsägelsefulla personligheten av de ”skäggiga ryssar” jag valt att här behandla. Den stora biografin om honom har författats av K. Motjulskij: Vladimir Solovjov – Liv och lära, utgiven första gången i Paris 1936. Motjulskij framhåller i sitt förord:

”Vladimir Solovjov undervisade om helheten i människans natur: människan är en levande andlig varelse, en förkroppsligad ande och ett förandligat kött. Man kan förstå meningen med hennes öde endast om man utgår ur hennes väsens centrum, och på samma sätt är det med hennes livshistoria och värdet av det hon skapar.”

Den syntes mellan andligt och kroppsligt som Solovjov förespråkade kom dock aldrig att tillämpas, och mycket annat av det som denne tänkare utlät sig om tycktes motsägelsefullt och spretande åt alla håll. Jag tror ändå att man måste se Solovjovs grundläggande filosofi som ett storartat tankebygge och han själv som en Johannes döparen-gestalt för den väntade Messias. Någon stor författare var han aldrig.

Det har sagts om Vladimir Solovjov att han var en ”tillstängd människa”. Trots att han omgavs av vänner, beundrare och lärjungar ”levde han ett gränslöst ensamt liv”, som Motjulskij skriver. Denne gåtfulle siargestalt hade ända sedan barndomen haft syner och drömmar av visionär karaktär. Han  såg världens ”gudomliga grundval” ansikte mot ansikte, och han ställdes inför ett slags kvinnligt urväsen som han kallade ”Den eviga väninnan.”

Den eviga väninnan – här i form av en idealiserad framställning av Maria, Jesu moder.

Ursprungligen var denna vision erotiskt färgad men renodlades andligen mot slutet av filosofens liv. I Solovjovs väsen fanns hela tiden denna ”brottning” mellan det heliga och det sjäviska, det sinnliga och det sakralt upphöjda.

Motjulskij skriver:

”En ursprunglig intuition om alltets enhet ligger till grund för Solovjovs inspirerade lära om Sofia, Guds Vishet. Han var den förste som visade vägen till uppbyggnad av en ortodox kosmologi och antropologi och den ryska teologiska och filosofiska tanken började gå på den av honom upptrampade vägen.”

Höjdpunkten i Vladimir Solovjovs verk var den geniala lära som kommer till uttryck i hans verk Gudamänskligheten om människans gudomlighet och Guds mänsklighet, ”om världshistoriens mening såsom varande en gudamänsklig process.” Solovjov drar upp en konkret kyrklig strategi för en allmännelig kristlig, ekumenisk ansats för en förening av de kristna lärorna i öst och väst.

Han blir dock besviken och börjar tänka i eskatologiska termer (eskatologi=läran om de yttersta tingen): före Kristi andra tillkommelse kommer det att finnas ett Antikrists rike, och endast ett fåtal kristna förblir Kristus trogna. I slutet av sitt korta liv framställer Solovjov Berättelsen om Antikrist.

Motjulskij igen:

”Solovjov hade en stark känsla av denna världs orättfärdighet, en önskan att bygga upp en ideell värld där rättfärdighet levde, en erosteori, ett försök att reorganisera världen och när detta föll sönder en tanke på att reformera samhället.”

De tankar Solovjov uttryckte kom att påverka en rad teologer, tänkare, författare, poeter och andra i samhället verksamma personer. Solovjov skall också ha ägt en personlig, hemlighetsfull dragningskraft som uttrycks på följande sätt av biografen Motjulskij: ”Han var en fana omkring vilken man förenade sig och för vilken man kämpade.”

Solovjovs farfar var präst och hans far historiker. I likhet med Dostojevskij hade han i sin ungdom haft en vänsterperiod och var även påverkad av tysk filosofi innan han återvände till den ryska ortodoxins famn. På mödernet härstammade han från den polska ätten Brczinskij; han hyste också sympatier för Polen och för den romerska katolicismen.

Från modern skall han ha ärvt sitt sydländska temperament, sin poetiska fantasi och sin fallenhet för romantiska drömmerier. En första olycklig kärlek i barndomen leder fram till Solovjovs kult av det ”evigt kvinnliga” samt allehanda känslostormar. Motjulskij menar att i Solovjovs inre döljer sig ett mörkt kaos, något som leder till logiska schemata och förnuftsmässig systematik i syfte att besvärja detta kaos.

På 1890-talet kom Vladimir Solovjov att alltmer betvivla såväl den katolska som den ortodoxa kyrkans sanningsanspråk. Han betraktade i detta stadium av sitt teologiska tänkande en total underkastelse under den kyrkliga makten som en direkt heresi.

Motjulskij:

”Han var den ende medlemmen i den kommande kyrkan, medlem i den ‘lilla flocken’ vars öde var att besegra Antikrist.”

Solovjov såg ortodoxin och katolicismen som ”historiska etapper” snarare än som eviga sanningsbärare men ställde sig själv slutligen utanför alla trosbekännelser. När han dog, blott 47 år gammal, gjorde han det dock som rysk-ortodox. Hans sista ord lär ha varit: ”Vi måste bedja för judarna.”

http://www.geteducated.se/images/content/historia_pogrom.jpg

Vid denna tid förekom nämligen i Ryssland våldsamt blodiga pogromer, uttryck för den traditionella och primitiva antisemitism som härjade i Ryssland och Östeuropa.

Explore posts in the same categories: "Berättelsen om Antikrist", "Gudamänskligheten", "Tre tal till minne av Dostojevskij", "Vladimir Solovjov - Liv och lära", Alexander II, anarkism, Antikrist, Antisemitism, Den eviga väninnan, Fjodor Dostojevskij, Johannes döparen, judar, K. Motjulskij, katolicism, Kristus, Maria, Messias, nihilism, Optina Pustyn, pogromer, Polen, Rysk-ortodoxa kyrkan, Ryssland, Sofia, Vladimir Solovjov

4 kommentarer på “Fyra skäggiga ryssar (II): Vladimir Solovjov”

  1. Anonym Says:

    Tommy, jag har en fråga som inte är relaterad till detta inlägg i sig. Jag skulle dock vilja höra vilka ambitioner du har som chefredaktör för SD-kuriren. Det saknas idag en värdekonservativ och invandringskritisk pressröst i Sverige. Jag förstår att SD-kuriren idag är just en partitidning. Men om partiet lyckas nå riksdagen 2010 innebär det att partiet kommer att få helt andra resurser att röra sig med än idag.

    Jag undrar om du därför har som ambition att utveckla SD-kuriren, eller kanske starta ett nytt tidningsprojekt, som innebär att vi får en ny fräsch pressröst i Sverige. Två förebilder vad avser utgivningsfrekvens och inriktning – kritisk samhällsjournalistisk – är vänsterpartiets tidning Flamman och den syndikalistiska rörelsens tidning Arbetaren. Dessa tidningars politiska inriktning är givetvis ingenting jag sympatiserar med. Till formatet och utgivningstakten är de dock något att se upp till.

    Föreligger det några planer på att starta en tidning av samma typ som Flamman och Arbetaren om partiet når riksdagen? Även Kristdemokraten är en förebild att nämna i det här sammanhanget. Sedan har vi projektet med SD-tv och Blåsippans förlag. Med lite visioner kan man ana embryot till en mediekoncern här. Hur ser planerna ut och hur går snacket inom partiet? Det finns stor anledning att partiet satsar på egna medier. Inte bara för att ha egna kanaler att nå ut med sitt budskap utan också för att erbjuda unga en plattform att utveckla sina färdigheter inom medieområdet på.

    Vi behöver sådana plattformar i dagens Sverige där en ny generation kan läras upp till goda journalister. Skulle vara intressant att höra vad du har för tankar om detta!

  2. Tommy Hansson Says:

    Tack för dessa synpunkter!

    En utveckling av just den typ du skisserar är precis vad jag och – vågar jag påstå – partiet eftersträvar efter ett riksdagsinträde.

    Det vill säga en tidning som har en bredare ambition än att vara uteslutande en partitidning och som kan ha en tätare utgivningstakt än vad SD-Kuriren har i dag. En sådan publikation skulle även ha anställda medarbetare. Parallellt därmed skulle man också kunna ha en mer renodlad partitidning, typ en mer utvecklad SD-Bulletinen, föreställer jag mig.

    En förebild utöver de du tar upp – även om jag inte alls sympatiserar med innehållet – kan väl även vara Nationaldemokraten.

    Och visst finns ambitioner att utveckla SD Television och Blåsippan i riktning mot en mediekoncern.

  3. Anonym Says:

    Nationell Idag har ett bra namn (bättre än SD-kuriren) och en snygg layout. Innehållsmässigt måste jag dock säga att det är något av det sämsta jag läst. Jag är inte professionell skribent och har inte några sådana ambitioner. Ändå vill jag påstå att artiklarna i Nationell Idag i en journalistiskt-teknisk mening är av usel kvalité. Jag talar då inte om ämnesval och politiska preferenser. Det är hantverket som är undermåligt. Flamman och Arbetaren har habila skribenter, det har inte Nationell Idag!

  4. Tommy Hansson Says:

    Jo, det var mest layouten och utgivningstakten jag tänkte på.

    Måste erkänna, att jag inte läst så mycket av innehållet. Mer än deras ”avslöjande” om vilken hemsk person jag är samt en lång drapa till intervju med Mohammed Omar.

    Men du har säkert rätt.


Lämna en kommentar