Valet 2010 – några personliga intryck

Nader Helawi, Jimmie Åkesson och Sargon Yalda – en slagkraftig och för somliga kontroversiell kombination.

Medan Sverigedemokraternas riksdagsgrupp samlas i riksdagshuset på Helgeandsholmen i Stockholm för att under Jimmie Åkessons eminenta ordförandeskap lägga upp ritningarna för det kommande värvet – och jag känner mig trygg i förvissningen att vårt parti har ett slagkraftigt och kompetent, låt vara ännu så länge orutinerat gäng i den svenska politikens finrum – tänkte jag här glädja (?) mina läsare med några personliga intryck från valrörelsen med tonvikt på Södertälje.

Låt mig först konstatera att valrörelsens avslutning för min personliga del inte riktigt blev som tänkt var. På kvällen torsdagen den 16 september svimmade jag nämligen av för några sekunder hemma i lägenheten, vilket ledde till att jag dråsade i golvet med full kraft och gjorde illa ryggen något alldeles förfärligt. Vid besök på akuten konstaterades att jag drabbats av hastigt blodtrycksfall och att ryggsmärtorna framkallats av spricka i revben. Det faktum att jag varit förkyld en längre tid och inte ätit på ett antal timmar var troligen utlösande faktorer. Senare tappades ena lungsäcken på mer än tre liter blod och vätska.

Dagen för svimningen hade jag och SD Södertäljes tredjenamn, Tobias Kuru, varit och informerat studenterna vid KTH/Campus Telge om vår politik tillsammans med representanter för de flesta övriga partier. Därpå tog jag mig in till valstugan i Stockholm, där Jimmie skulle hålla tal – det visade sig dock att talet tidigarelagts av säkerhetsskäl. Det hindrade emellertid inte något hundratal vänsterhuliganer från att ösa sitt hat och sin avsky över oss SDare genom att väsnas samt kasta ägg och tomater – tungt vägande argument, minsann…

Mitt bland alla dessa omogna och bortskämda ungdomar stod en cirka 80-årig, propert klädd  man och betedde sig lika svinaktigt som de övriga. Man undrade onekligen över hur det var fatt i den översta kroppsregionen hos den gentlemannen.

Kontentan av olyckshändelsen hemma blev att jag inte kunde deltaga i söndagens arbete med utläggning av valsedlar eller den emotsedda riksvalvakan vid Gärdet i Stockholm. Dessbättre ryckte mina partikolleger – tack Tobias, Nader och Jan – in och såg till att valsedlarna kom ut. Under dagen hade dock ett antal rapporter kommit in om att det saknades valsedlar i Södertäljes röstningslokaler. Här får jag också tacka riksorganisationens Kent Ekeroth, som med kort varsel gjorde en föredömlig insats.

Så något valvakande och därtill hörande firande blev det inte för min del. Annars fanns det ju goda anledningar att fira. SD kom in i riksdagen med 20 mandat efter 5,7 procent av rösterna (det hade behövts 10 procent för att jag skulle ha kommit in) samt blev fjärde största partiet i Södertälje kommun efter 7,3 procent och fyra mandat. Jag, Nader Helawi, Tobias Kuru, Annelie Svingdal och Clara Shaavi blir ordinarie ledamöter.

Det finns skäl att vara fullt nöjd med utfallet i Södertälje: det var det mest framgångsrika resultatet för vårt parti i Stockholms län (även om jag hade tippat 8,3 procent). Vad som grumlade glädjen var naturligtvis det faktum att vänsterkartellen med socialdemokraterna och den evinnerlige Anders Lago fick egen majoritet i fullmäktige, vilket sannsynligtvis berodde på att Alliansen saknade tydlig ledning.

En helt verklighetsfrämmande person i vårt partis Stockholms-avdelning – jag utelämnar i barmhärtighetens namn vem det är – hade tippat att SD Södertälje skulle bli helt utan mandat. Orsak: vi hade några personer av irakiskt ursprung på valsedeln. Han hade till och med slagit vad med en annan medlem om detta och tvingas nu stå sitt kast.

Anders Lago och hans sossar kommer att dominera i Södertälje stadshus även de kommande fyra åren – men nu med SD i fullmäktige.

Jag är naturligtvis inte ovetande om att inte alla i och framförallt kring vårt parti uppskattar det irakiskt/kaldeiska inslaget i Södertälje, men vår enkla uppfattning har varit och är att om det nu finns SD-vänner från detta håll som vill göra en aktiv insats för partiet och landet så måste de få känna sig välkomna. I stället för att frysa ut de utomeuropeiska invandrarna från våra led är det en betydligt bättre lösning att göra dem till en del av lösningen på Sveriges problem än en del av problemen. Själv känner jag mig stolt över det kaldeiska inslaget hos SD Södertälje och noterar att detta faktiskt skapat intresse långt utanför Sveriges gränser.

I det här sammanhanget måste jag också rikta ett tack till Sargon Yalda och hans arabiskt/kaldeiska nätsajt Batnaya, som trots påtryckningar, hot och regelrätta sabotage från odemokratiskt pöbelhåll stått på sig och modigt stött Sverigedemokraterna!

Det är vidare intressant att notera att Sverigedemokraterna i Södertälje drev en tämligen diskret valkampanj. Vi bestämde oss på ett tidigt stadium – mest av kostnadsskäl – för att, till skillnad från så gott som alla övriga partier, inte ha någon valstuga. Vi avstod även från såväl affischering som annonsering. Vår överlägset största insats i valrörelsen blev, bortsett från ett vällyckat offentligt möte i Stadsparken med Jimmie Åkesson den 2 juni, i stället att låta posten distribuera en proffsig valtidning för Västra Södertörn (Södertälje, Botkyrka, Salem, Nykvarn samt ”adopterade” Gnesta) till samtliga hushåll. Därtill har främst våra kaldeiska partiarbetare distribuerat ett stort antal av SD-Kurirens valspecial och annat material.

Vår ”trätobroder” Nationaldemokraterna (ND) – som sällan missat ett tillfälle att påtala hur värdelösa vi i SD var/är – ägnade sig för sin del åt en synnerligen ambitiös kampanjverksamhet inklusive utskick, valstuga, torgmöten, debatter, flaggparader, affischer, annonser och var förmodligen övertygade om att de skulle utplåna oss i valet. Det blev inte riktigt så. Tvärtom tappade ND några tiondedels procent jämfört med 2006 års val och står kvar på två mandat (vilka besätts med partiledare Marc Abramsson med sambo).

Medan SD i riksdagen lyckades inhösta den åtråvärda vågmästarställningen mellan blocken gick det tyvärr inte lika bra i detta avseende i Södertälje. Min erfarenhet från 1990-talets kommunalpolitik säger mig dock att det går att skapa en icke föraktlig opinion genom att vara aktiv i debatten i lokalpress och fullmäktige samt skriva motioner och/eller på annat sätt göra sig hörd. Även om man skulle sakna formellt inflytande.

Det är helt fel taktik att till exempel underlåta att skriva motioner med motiveringen, att de ändå aldrig blir antagna. De blir kanske inte antagna, nej – men genom att de över huvud skrivs leder det till debatt och diskussion och bidrar till att skapa respekt för vårt parti. Ingen kan då säga att vi ”inte gör något.”

Fullmäktige i Kringelstaden kommer alltså under de kommande fyra åren att inrymma nio partier. Ut åkte med dunder och brak Pensionärspartiet (PP), som genom inre stridigheter och en i mitt tycke helt bisarr valkampanj – där man stått för en i sammanhanget unik överbudspolitik som spretat åt alla håll och dessutom saknat attraktiva talespersoner – lyckats med konststycket att utradera sig självt på något år. Inte heller Södertäljepartiet, med förankring i den assyrisk/syrianska folkgruppen, eller Järnapartiet blev invalda i fullmäktige.

Något som gladde mig när jag stretade fram på stan med hjälp av farmors gamla käpp i går (onsdag) var att jag lyckönskades av Vänsterpartiets kommunalråd Staffan Norberg, som jag hade en del duster med från fullmäktiges talarstol på 1990-talet. Jag ogillar det mesta i hans politik men uppskattar honom som person. Vilket även gällde hans företrädare som kommunalråd (V) Per Jacobson, på sin tid en stor profil inom Tälje-politiken.

Jag kommer nog aldrig att glömma hur Per under kulturutredningens studieresa till Köpenhamn 1996, med uppbjudande av hela sin auktoritet, propsade på att deltagarna skulle gå på en restaurang med underhållning i form av magdans, som enligt Per var en särdeles högtstående form av kultur. Sent skall jag också glömma hur den normalt rätt torre och profillöse (men för all del hygglige) kulturtjänstemannen Håkan Sand rycktes med i yran och dansade i par med den skickliga magdansösen!

Jag behöver kanske inte tillägga att Södertäljes skattebetalare – inklusive delegaterna själva – stod för fiolerna (eller kanske rättare trummorna)…

Till sist kan jag inte annat än ta av mig hatten och buga för Jimmie Åkesson, som under den gångna valrörelsen och tiden strax därefter växt ut till en fullfjädrad rikspolitiker med statsmannamässiga egenskaper: lugn, auktoritet och skärpa utmärker i alla lägen Jimmies agerande.

Partisekreterare Björn Söder – ett välbehövligt ”salt” i SDs riksdagsgrupp.

Med hans förfarna ledning har vår riksdagsgrupp – även med gardering för tillstötande problem – under de kommande fyra åren alla förutsättningar att  transformera Sveriges politiska landskap till det bättre. Som det ser ut i skrivande stund kommer vi dessutom att tilldelas platser i utskotten.

Explore posts in the same categories: Valet 2010

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

19 kommentarer på “Valet 2010 – några personliga intryck”

  1. Jacob I Says:

    Hej, Tommy!
    Äntligen en islossning då vi nu äntligen, äntligen, äntligen är i riksdagen. Men hoppas för allt i världen att riksdagsgruppen sköter sina kort väl så vi slipper en upprepning av Ny Demokrati. Om allt går väl bör SD i nästa val sluta som minst det tredje största partiet.
    Som du vet hade jag ställt undan en flaska konjak för valnatten, och, jo visst, den vred jag nacken av efter att valresultatet var ett faktum. Jag kom på mig själv med att gråta av glädje. Det händer ganska sällan. Dagen därpå blev i segaste laget, men det var ju självförvållat!
    Tråkigt att höra om din olycka med ryggen, men du får väl ta det försiktigt en tid och repa dig.
    En intressant period ligger framför oss, jag tror vi är på väg in i ett paradigmskifte.
    Sköt om dig / J

  2. Ann-Mari Says:

    Hej!
    Tommy du svarar inte på mina inlägg?? hålelr du på att frys aut mig på samma sätt som vi i riksdan fryser ut sd? / Ann-Mari PS Jag står för det jag sagt

    • Tommy Hansson Says:

      Så här är det, AM.

      Alla dina inlägg följer exakt samma mall. Först brukar du skriva att du respekterar mig som person därför att jag är antikommunist liksom du. Sedan skriver du att SD är ett bottenlöst dåligt skitparti som bör frysas ut, hånas och så vidare. på sista tiden har det bara blivit det senare.

      Så där har du hållit på i 10(?), 20(?) inlägg kanske. Jag har släppt igenom det mesta därför att jag faktiskt i grunden är en snäll och hygglig person som förtsöker se det goda och positiva i varje människa.

      Nu tycker jag emellertid det får räcka. Du tillför inte debatten något nytt och verkar dessutom ha ett elakt/illvilligt personlighetsdrag som jag finner frånstötande, faktiskt ännu mer frånstötande än ditt eget stinkande reaktionära Miljöparti.

      Ord och inga visor. OK?.

  3. Kim Says:

    Nu till en ganska viktig fråga som jag hoppas att du kan ge ett rakt och ärligt svar på.

    Sverigedemokraterna har problem med att få sina motioner antagna. Partierna från sjuklövern brukar konsekvent rösta ned era motioner. Inte för att de är dåliga eller på något sätt undermåliga. Utan för att det helt enkelt röstar ner motionerna av princip för att det just är SD.

    Hur kommer ni i SD Södertälje att göra när det gäller motioner från Nationaldemokraterna? Kommer ni att behandla dem som om de vore skrivna av vilket parti som helst som t ex moderaterna eller kristdemokraterna, eller kommer ni att låta bli att stödja dem av ren princip p.g.a. att de kommer ifrån Nationaldemokraterna?

    Kan givetvis vara svårt att svara på då ni inte vet vad det kommer skrivas för typ av motioner från Nationaldemokraterna. Men låt oss säga att ND lägger fram ett förslag om att kommunen ska säga upp sitt avtal med migrationsverket. Kommer ni stödja en sådan motion då från Sverigedemokraternas sida i Södertälje?

    Mvh Skåningen du visade framsidan på aftonbladet för vid centralen när Maud hade gjort bort sig.

    • Tommy Hansson Says:

      Jag vågar nog påstå att SD Södertälje kommer att ha en fördomsfri inställning när det gäller synen på vilka motioner som är värda att stödja.

      Det gäller vare sig motionerna i fråga härrör från ND, V, MP, M eller något annat parti.

      Jag fick en (1) motion antagen under min tid som Södertälje-politiker på 90-talet. Den föreslog att en gata skulle uppkallas efter stadens förste riktige borgmästare, Zacharias Anthelius, som blev halshuggen p g a sin katolska tro 1624.

      Motionen godkändes först i alla nämnder plus fullmäktige. Sedan rann det ut i sanden ändå, säkert därför att det var jag – nydemokraten och täljepartisten Hansson – som lagt den. Sådant känns inte roligt.

      Ett annat exempel. NyD + TP kämpade i många år för att få ett minnesmärke till Björn Borgs ära i Södertälje. Eftersom det var just vi som föreslog detta blev det inget av. Två år efter det att vi lämnat fullmäktige lät Anders Lago uppkalla en gatstump efter Borg, givetvis utan att med ett ord nämna vår viktiga, opinionsbildande insats.

      • Kim Says:

        Det låter bra i mina öron iaf.

        Jag håller väl inte med er ideologiskt kan jag väl erkänna. Men det viktiga i den politiska situation som råder är inte att efterapa etablissemangets skendemokrati. Snarare är det att vara en motpol och visa sig bättre enligt min mening. Hoppas att du håller med.

        I övrigt så hoppas jag på en folklig motreaktion mot extremvänstern och etablissemangets hysteriska hetsjakt mot invandringskritiker nu.

  4. BLU-82 Says:

    Grattis till mandaten.


  5. Du vet redan vad jag tycker om sd, så det ska jag låta bli att förmedla. I stället vill jag förmedla ett grattis till ditt kommunala mandat.


  6. Hur löser ni problemen med alla tomma stolar avhopp mm?
    Hur kan ni kräva att få bidrag för tomma stolar?
    Ska verkligen våra skattemedel gå till tomma stolar?
    Ni fick min röst utom i landstinget som jag vill lägga ner.Hade jag skrivit mitt namn på den blanka valsedeln för Sigtuna kommun hade jag tagit plats som kommun ledamot.
    Det var första dagen för förröstningen så det fanns bara blanka valsedlar.

    Riksdagen är viktig Åkesson är gud och historia har skrivits.Ska aldrig glömma hans upphetsande röst skrika ”Vi är inne”.

    Med tanke på att SD ökar i varje val riksdagen är nåddmed 5,7% jag tippade 4,7% så undrar man det finns inget som tyder på någon ändring vad händer i kommande val?

    Man kan se på de olika kommunerna så är SD större än förutom S och M ofta större än de övriga gammel partierna C är ofta mycket små.

    Visst kan jag reta upp mig på personliga bloggar som din men när det gäller SD:s valmanifest och grund ståndpunkter så är det fortfarande mycket bra.

    Och dessa bloggar är inte partiets!
    De mötes störningar ni drabbas av är hemska men inget kunde stoppa er och nationalismen från seger denna gång!

    Hoppas Måna Muslim sitter kvar så S minskar ännu mera!
    Eftersom PK media och gammel partierna fortsätter hetsa mot svenska patrioter finns ingen anledning till att vara vänliga mot dem!

    Känner du till om riksdags ledamöterna har ersättare liksom kommun ledamöterna?

    Jag önskar er lycka till med det politiska arbetet såväl i riksdagen som i kommunerna!

    Gunnar Andersson SD väljare 2010!

    • Tommy Hansson Says:

      Bestämmelserna om bidrag för kommunala mandat gäller ju alla, inte bara SD. I Södertälje har vi i alla fall inte fått några bidrag för den gångna mandatperiodens obesatta platser.

      Jo, visst finns det ersättare även i riksdagen.

      Slutligen ett tack för välgångsönskningarna!

  7. Ann-Mari Says:

    Hej!
    Tommy du har inte svarat mig på mitt senaste inlägg i en av dina trådar på din blogg / Ann-Mari

  8. Tommy Hansson Says:

    Då har jag väl ansett att det inte behövts något svar.

    • benke Says:

      Ett bättre sammanfattat svar på någon fråga i historien kräver sin man att hitta.

      Med stöd av förra inlägget från AM så vågar jag påstå att damen, då hon är sagd att vara miljöpartist, håller sig helt inom ramen.

  9. Ann-Mari Says:

    Hej!
    Vad menar du Benke med ditt svar?/ Ann-Mari


  10. […] Hansson bloggar här om mötet där vi även får reda på namnen på dom två andra personerna på mötet. Nader […]


  11. […] Hansson bloggar här om mötet där vi även får reda på namnen på dom två andra personerna på mötet. Nader […]


  12. […] Hansson bloggar här om mötet där vi även får reda på namnen på dom två andra personerna på mötet. Nader […]


Kommentera

