Nu är de rabiata ”antirasisterna” i farten igen

Inte många har väl undgått turbulensen kring finländska Fazers Kina-godis. Ni vet den gula påsen som pryds av den tecknade bilden av ett huvud tillhörigt en glatt leende person av tydligt asiatiskt ursprung. Tämligen oförargligt, kan man tycka.

Det tyckte emellertid inte journalisten Patrik Lundberg, som själv har asiatisk bakgrund. Han skrev en text i Helsingborgs Dagblad på temat den vardagsrasism som personer med asiatiskt utseende påstås stöta på i Sverige. Lundberg har, skrev han, vid ett flertal tillfällen varit med om att etniska svenskar tilltalat honom med ”tjing-tjong”. Det som väckte mest uppmärksamhet i Lundbergs text var emellertid följande passus:

Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla.

Oavsett vad man än må tycka Lundbergs argumentation och krav på att Fazer skall förändra påsens utseende måste man gratulera honom till en mycket framgångsrik debattinsats: på Fazer fick man skrämselhicka och lovade på stört att plocka bort Kina-mannen från godispåsen. Det är mig obekant om Lundberg hoppas på färre rasistpåhopp efter Fazers beslut, men om så skulle vara fallet blir han nog besviken.

Dock kan man tycka att Fazer-folket  kunde ha haft litet mera is i magen. SVTs ”Debatts” företog en SIFO-undersökning vilken visade på ett överväldigande folkligt stöd för Kina-mannen (och då syftar jag inte på Lundberg). Således ansåg 97 procent av de i undersökningen tillfrågade, att de tycker Fazer gör fel som omdesignar påsen.

Det finns ju en teoretisk möjlighet att företaget tänker om, men jag tvivlar starkt härpå. Det finns nämligen en klar tendens i samhället att hellre lyssna på elitisterna med deras politiskt korrekta och många gånger krystade argument än på folkets åsikter. På detta finns det gott om exempel.

2005 lyckades exempelvis det obskyra Centrum mot rasism få glassbolaget GB att avlägsna  ”Nogger Black” ur sortimentet med motiveringen, att namnet på glassen med lakritsöverdrag förde tankarna till ordet ”nigger” och därför var rasistiskt. Det hjälpte inte att Centrum mot rasism (CMR) fick vidkännas en ström av kritik för sitt i mångas ögon löjliga ställningstagande. Icke minst påpekades att ”Nogger” syftade på nougat, inte på nigger. Bland kritikerna fanns Folkpartiets Nyamko Sabuni, som man nog inte kan misstänka för rasism:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10578544.ab

En annan av CMR:s bragder var att få bort det 150 år gamla kvartersnamnet Negern i Karlstad. Kommunens stadsbyggnadsnämnd visade sig föredömligt lydig och var inte sen att plocka bort det ”rasistiska” namnet 2009. Bara Folkpartiets representant i nämnden var däremot. Läs mer här:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/negern-forsvinner-fran-karlstad_3563271.svd

 Professionelle antirasisten Kitimbwa Sabuni gillar inte Tintin i Kongo.

Bland dem som applåderade beslutet att ta bort det förhatliga kvartersnamnet fanns Kitimbwa Sabuni, pikant nog kusin till nämnda Nyamko Sabuni, som sedan Nogger Black-affären rasade hunnit bli statsråd i alliansregeringen. Kitimbwa Sabuni kan närmast betecknas som professionell antirasist och fanns såsom företrädare för Afrosvenskarnas riksförbund även med i opinionsbildningen mot Nogger Black och snart sagt alla liknande exempel på småskuren antirasism.

Kitimbwa Sabuni är även medlem i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK), en gruppering som ser minsta lilla antydan till kritik mot islam, islamism eller muslimer som tecken på farlig rasism och så kallad islamofobi. Bland annat har MMRK anklagat politikern Nalin Pekgul (S), själv muslim, för att ”understödja antimuslimska strömningar” och gå SD och Jimmie Åkesson till mötes:

http://www.mmrk.org/index.php?option=com_content&view=article&id=44:joomla-security-strike-team&catid=1:latest-news

MMRK har bland annat ägnat mycket krut åt att skönmåla den beryktade Munir Awad (ibland kallad Awid), som är svärson till Helena Benaouda, ordförande i Sveriges muslimska råd. Awad, som dömdes för våldsbrott 2004, greps som misstänkt terrorist i Somalia 2007 och i Pakistan 2009, då tillsammans med ”Guantánamo-svensken” Mehdi Ghezali. Enligt Sabuni och MMRK var Munir Awid givetvis helt oskyldig och utsatt för en komplott av stygga islamofobiska krafter.

Den 29 december 2010 greps så Munir Awad jämte tre andra personer av dansk polis i Köpenhamns-området, misstänkta för terrorplaner mot den danska tidningen Jyllands-Posten (JP) vilken 2005 publicerat karikatyrteckningar föreställande profeten Muhammed. Enligt planerna skulle anställda vid JPs Köpenhamns-kontor halshuggas och/eller skjutas. Mer om Munir Awad här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Munir_Awad

När man skrapar litet på den antirasistiska rörelsens yta kan man alltså stöta på de mest förbluffande saker. Vågen med bisarra anmälningar mot och klagomål på påstått rasistiska företeelser kan sägas ha börjat med negerbollsaffären 2003. Sjöbo bröd och konditori i Sjöbo-området i Skåne hade tagit sig friheten att göra reklam för ett ”sfäriskt bakverk vanligen rullat i kokos eller pärlsocker” under det dittills allmänt vedertagna namnet negerboll.

Detta passade inte Sara Kander, som hade sommarstuga i Sjöbo och tyckte att ordet ”negerboll” var synnerligen kränkande och rasistiskt gentemot personer med svart/brun hudfärg. Hon anmälde därför konditoriet till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Efter ett halvår kom beskedet att DO lade ner ärendet, eftersom anmälaren själv inte känt sig kränkt. Det spelade vid det laget ingen roll. Mediahysterin kring händelsen hade för all framtid (?) bannlyst ordet ”negerboll” från det svenska ordförrådet till förmån för ”chokladboll”.

http://www.expressen.se/nyheter/1.39794/sjobo-konditori-do-anmalt-for-negerboll

Ett av de senare exemplen på påstådd rasism mot mörkhyade afrikaner – det finns ju faktiskt även vita afrikaner i exempelvis Sydafrika, Namibia och Zimbabwe – gäller den belgiske serietecknaren Hergés album Tintin au Congo (Tintin i Kongo). Albumet har hävdats vara rasistiskt och dragits inför rätta i såväl Belgien som Frankrike. I Storbritannien är  albumet försett med varningstext för att få säljas.

Hergé har själv hävdat att han tvingades av sitt förlag att tota ihop en tecknad berättelse om hur bra det belgiska kolonialväldet var. De mörkhyade kongoleserna framställdes som dumma, barnsliga och lata. Då albumet utgavs 1931 var detta tvivelsutan den vanliga synen på svarta afrikaner inte bara i Belgien utan i hela västvärlden.  Detta kan naturligtvis uppfattas som rasistiskt.

Samtidigt är ju Tintin i Kongo ett tidsdokument av stort historiskt intresse som det enligt min uppfattning närmast vore ett helgrerån att förbjuda, inte minst för alla oss Tintin-älskare. Tintinalbumen ges i Sverige ut av förlaget Bonnier Carlsen, som uppgivit att man avvaktar utgången av rättssakerna i Belgien och Frankrike innan man tar ställning till hur man ämnar agera.

Med tanke på svenska företags extrema förmåga att anpassa sig till den rådande politiska korrektheten skulle det förvåna mycket om man vid fällande dom inte drar in albumet i fråga. Min personliga önskan är naturligtvis att man morskar upp sig och inte genast knäfaller och ber om förlåtelse vid minsta klagomål om påstådd rasism eller annan typ av förgriplighet. Ty vem vet var det slutar?

Stöd för Hitler?

Man kan med visst fog fråga sig när följande produkter skall bannlysas: glassen Magnum White, chokladgodiset Geisha, hårvårdsprodukter från Schwarzkopf, Schweppes läskedryck Indian Tonic Water. Och hur skall det gå för maträtterna lappskojs, sotare, skomakarlåda och sjömansbiff? Eller glassen 88, vars namn kan tolkas som stöd stöd för Hitler och Nazityskland (88 kan sägas syfta på alfabetets åttonde bokstav, H, som är begynnelsebokstav i ”Heil Hitler”).

Skall man förbjuda Tintin måste man nog överväga, om inte Åke Holmbergs böcker om privatdetektiven Ture Sventon med deras osympatiskt  lismande arabfigur herr Omar också måste väck. Eftersom Sventon därtill läspar svårt är det till råga på allt också fråga om motbjudande lyteskomik! För att inte tala om barnvisornas försåtliga värld, där det kryllar av niggerland, indianer krokiga som fasaner och lömska indiska trollkarlar.

Möjligheterna för Kitimbwa Sabuni och hans anmälningsglada meningsfränder bland de rabiata antitrasisterna synes outtömliga…

Explore posts in the same categories: Inrikespolitik

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

12 kommentarer på “Nu är de rabiata ”antirasisterna” i farten igen”

  1. Jacob I Says:

    ”Jag är fri, jag har sonat mitt gräsliga brott,
    som i dråp av en NEGER bestod” ………………….
    Så börjar texten till Evert Taubes visa: ”Jag är fri jag har sonat”.
    En annan av Taubes visor innehåller följande rader: ”nere på Bahia, hej sjung fadderia, var det bara NEGRER och skrän och skrik!” (1928: Tatuerarevalsen).

    EVERT TAUBE VAR JU BEVISLIGEN RASIST (!) så därav måste alla hans verk med omedelbar verkan förbjudas (!) Det blir till att slå sönder samtliga 78-varvare (stenkakor) och bränna samtliga tryckta utgåvor och vinyler därtill (!) Allt i PK-s namn.
    Borde inte Evert Taube få retroaktiv dom av DO för ”hets mot folkgrupp” (????)!

    Avslutningsvis: För den som vill fördjupa sig i benämningen NEGER (vilket lär härstamma från latinets ”niger”, vilket betyder svart) kan klicka på följande länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

    Ps. Kom i sista stund att tänka på en annan av hans visor som slutar med följande rader: ”Nej, hellre snälla svarta barn än vita i Sing Sing” (1935: Balladen om Gustaf Blom). Kan det möjligen åberopas som förmildrande omständighet inför DO? Det tål att fundera på, gärna över ett glas whisky! Ds!

    • Tommy Hansson Says:

      Undrar om de professionella antirasisterna är nöjda ändå. Trots allt var det väl bara i jämförelse med vitingar i fängelset Sing-Sing som de svarta var att föredra…

      Diskussionen över ett glas whisky skall vi nog kunna ordna!

  2. Thomas Says:

    Du har väl inte missat de senaste rönen som anger att vitt ritpapper kan orsaka rasism hos små barn?

    http://www.examiner.com/conservative-in-spokane/education-consultant-says-white-paper-may-cause-racism-young-children

    Hur ska vi tackla den vita rasistsnön i vinter?

    • Tommy Hansson Says:

      Obetalbart!

      Snön blir en hård nöt, men det brukar i och för sig tona i grått med inslag av svart på grund av bilavgaser etcetera.

  3. Josefina Bergfast Says:

    Att vilja FÖREDRA de människor som man är PRÄGLAD på, och alltså har naturliga tendenser att kunna KÄNNA SIG HEMMA med samt vilja IDENTIFIERA sig med, drabbar ju ALLA barn runt jordklotet.

    ATT man som nordeuropé många gånger tycker att vackra vita människor är VACKRARE än andra etniska profiler är helt enkelt naturligt att tycka, helt enkelt därför att man är präglad att tycka så.
    Precis som förmodligen kongoleser är präglade att tycka att just kongoleser är vackrare.
    Att förbjuda dessa tendenser som finns hos alla olika folkslag, blir nog en svår uppgift. Och också i förlängningen en tråkig utveckling om faktiskt alla de olika etniska profilerna försvann från jordklotet genom att de uppblandades.
    Människor kommer förhoppningsvis att fortsätta att tycka om dem som uppvisar de skönhetsideal som man är präglad på, och känner sig mest hemma med.
    Om 100 miljoner nordeuropéer skulle försöka flytta till Kina, eller Japan, eller något annat land, som har en dominerande annan etnisk profil, så skulle nog liknande reaktioner uppstå. Om det i dessa länder plötsligt skulle börja krylla av vita människor på gator och torg, i skolor och bostadsområden, så skulle nog även dessa asiater ge ifrån sig uttryck av ett visst missnöje. Om då de vita skulle börja anklaga asiaterna för rasism och diskriminering, så är frågan om det skulle förbättra eller förvärra relationerna? Skulle asiaterna, eller irakierna, eller grekerna osv., böja sig och be om ursäkt att de själva finns till? Om de vita också då skulle börja kräva ersättningar för att en del asiater då inte skulle kunna låta bli att retas med de som är ”annorlunda”, skulle förmodligen relationerna snarare bli än värre, och att asiaterna skulle tappa tålamodet till slut?

    Människor är sig lika runt hela jordklotet.

    Det finns en kritisk gräns när mängden och antalet av främmande folk kan tolereras i ett land som har en dominerande folkgrupp. Om den gränsen överskrids i ”det egna landet”, sker motreaktioner som kan börja uttryckas hos en del från ”ursprungsbefolkningen” mot de ”främmande folkgrupperna”. (Om dessa ”främmande folkgrupper” dessutom blir försörjda med allt från bostäder, mat, kläder, möbler, fickpengar, tandvård, sjukhusvård, skolgång, pensioner som inte inarbetats i landet, et cetera, så blir nog kanske inte toleransen bättre i förlängningen?)

    Människan är sig lik.

    Om t ex tio miljoner nordeuropéer flyttade till något annat land i Europa, t ex Grekland, Albanien eller Spanien, och där blev mycket dominerande i gatubilden och i övrigt i samhället, så skulle nog exakt samma ”rasistiska” reaktioner uppstå hos en del av den ursprungliga befolkningen. Man skulle föredra ”sina egna” och detta skulle nog också uttryckas genom att de flyttade ifrån de områden som blev alltför befolkade av de ”främmande, vita nordeuropéerna”?

    Kanske ännu värre reaktioner skulle kunna infinna sig. (Ruwandas folkmördande finns som exempel på nära håll).

    Människan är sig lik, och därför kan man säga att alla människor är ”rasister och främlingsskygga”, och det har människan alltid varit.

    På sätt och vis är det kanske tur, därför tack vare det, så finns i hela mänskligheten alla de olika vackra etniska profilerna som måste ses som en rikedom.

    Men att blanda alltför många människor med olika etniska profiler, språk, kulturer och traditioner, alltför hastigt och alltför mycket, är nog inte så lyckat i längden. Det blir ett slags utplånande och uppblandande som helt enkelt i förlängningen vore en TRÅKIG utveckling. Det skulle också försvåra för hela mänsklighetens möjligheter att kunna bevara sin MÅNGFALD. (Och särskilt de blonda, de ljushyade och de blåögda, som i förhållande till större delen av jordens övriga befolkningar, är i minoritet.)

    • Josefina Bergfast Says:

      Ps. Den ”mobbing” som blonda och blåögda människor dessutom utsätts för i (amerikansk film främst, men också svensk ), film efter film, i program efter program, är det ju ingen egentligen ingen hejd på.
      Där framställs de dummaste, de fulaste, de ondaste, de elakaste, de med vulgära, de simplaste och de mest korkade, som vita, och också ”det dumma blonda sexvåpet”, eller den neurotiska, drogande, supande, otrogna och vulgära, vita kvinnan, som en genomgående ”standard”.
      Detta har väl bedrivits som en ”dold propaganda” alltsedan filmens barndom, och fortsätter än idag i oförminskad takt, så hatet och ”rasismen” mot vita finns utbrett bland filmmakarna verkar det som. Ds.

  4. AM Says:

    Hur kan Tintin i Kongo ”påstås” vara rasistisk? Kongoleserna utmålas som just lata, dumma och oförmögna att göra något konstruktivt om inte vita män beordrar dem till det. Känns resonemanget igen? Ja, kanske för att det var hela försvarslinjen för de som försvarade den belgiske kungens ÄGANDE av kongoleserna, bland annat Hergés förläggare som mycket riktigt beställde boken under en tid när det belgiska kolonialväldet var ifrågasatt. Boken är en partsinlaga och skrevs i syftet att sprida bilden av afrikaner som genetiskt underlägsna och således Kung Leopolds rättmätiga egendom. Tintin i Kongo ÄR rastisk. Att du jämför den boken med lappskojs är fullständigt absurt. På vilket sätt för namnet lappskojs tankarna till de tvångssteriliseringar och tvångskonverteringar som svenska staten genomförde mot samer?

    Nu tycker jag inte att albumet ska förbjudas, jag försvarar mina meningsmotståndares yttrandefrihet. Det jag inte förstår är varför seriösa förlag ska ge ut serien. Låt den vara bara. När copy-righten gått ut får väl något nazistförlag ge ut den. Om du nu nödvändigtvis vill läsa den finns det bibliotek.som har boken inne.

    • Tommy Hansson Says:

      Tintin i Kongo utpekas av vad jag kallar professionella antirasister som något som bör försvinna på grund av påstådd rasism. Mot bakgrund av andra kampanjer – mot en konditorivara, mot en glass, mot en sorts godis – menar jag att det alls inte är osannolikt att även lappskojs skulle kunna bli föremål för liknande kampanjer från desperat politiskt korrekt håll.

      Jag skriver medvetet just ”påstådd” rasism av det enkla skälet att de professionella antirasisterna påstår eller hävdar att den är det. Hur det verkligen förhåller sig överlämnar jag åt andra att ta ställning till. För mig och många andra Tintin-vänner världen över är albumet faktiskt inte något politiskt debattinlägg utan ett i raden av Hergés album om sin seriefigur Tintin skrivet under en viss epok då den syn på mörkhyade afrikaner han torgför var allmänt förhärskande..

      Ett förlag som på ett seriöst sätt önskar bevara Hergés produktion till eftervärlden har givetvis inget annat val än att ge ut också detta album: det är löjeväckande att hävda att det skulle var mer seriöst att censurera Hergés produktion än att låta eftervärlden ta del av den i dess helhet.

    • Lisa Says:

      Kan för lite om Tintin i Kongo och Herge’ för att kunna hoppa in i den debatten.

      Vad jag dock tror är att förbudsiver istället för diskussion kommer att slå tillbaks mot invandrarna själva och spela dess motståndare i händerna. ” Vaddå, ska man inte få läsa Tintin, säga negerboll osv”

      Sedan kan inte heller bortses ifrån att ”finkulturen” också kryllar av rasistiska nidbilder men förskonas ifrån ifrån rop på censur eftersom den konsumeras av en målgrupp som anses immun mot påverkan.

      Och hur mycket elände skapade bevisligen inte Wagners operor, och hans skrifter tillika, ( är själv Wagnerian, musikaliskt ) utan att vi för den sakens skull vill utesluta dem ifrån vårt kulturarv.

      Mer konstruktivt vore i så fall att behålla Kongoalbumet ( liksom Lucky Luke med dess stereotypa indianskildringar) som ett tidsdokument men med upplysande förtexter.

      • Tommy Hansson Says:

        Som en jämförelse kan nämnas, att när Hergés mycket antisovjetiska album ”Tintin i Sovjet” återutgavs på 1980-talet så förekom just en förtext som på beskäftigt, politiskt korrekt sätt påpekade att albumet – som gjordes på 1920-talet – måste förstås mot bakgrund av tecknarens ungdom, rådande tidsanda med dess fördomar etcetera.

        På den tiden, menades det, begrep ju folk inte bättre än att tro att kommunismen var en våldsam ideologi som medförde diktatur. Det här skrevs någon gång i början på 1980-talet, då det bland många politiskt etablerade ansågs att antikommunism var något mycket vulgärt och oupplyst och att kommunism och socialism var något mycket vetenskapligt och seriöst..

        Jag vet inte hur det kommer att se ut om man skulle placera en upplysande förtext till ”Tintin i Kongo”, men det kanske är en nödvändighet. Det skulle kunna göras på ett snyggt sätt utan alltför mycket brorduktiga pekpinnar.

  5. Jonas. Says:

    Jag känner mig så kränkt av att nysvenskar använder sig av ordet vitlök, kan inte antirasistjuristerna slopa detta ”hemska” ord från vår ordlista ? . . . . . . . . . det var bättre förr, innan alla kom till Sverige.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: