Möte med Dennis

1177514056beppewolgersBeppe Wolgers i godnattagen…

Nyligen träffade jag Dennis på bussen hem från pendeltågsstationen.

Jag hade aldrig sett mannen förut men han visade sig vara en språksam och kanske inte helt nykter herre  i den yngre medelåldern. Såg bra ut på ett litet ostyrigt sätt och släpade på ett fiskspö modell större. Han var på väg hem till Ronna i Södertälje, där han uppgav sig ha bott i fyra år. Han  frågade ingående såväl busschauffören som mig var han skulle byta buss.

Dennis hade tydligtvis blivit en aning tilltufsad av livet. Han pratade mycket om en gammal kärlekshistoria med en dotter till en känd svensk artist. Jag fattade det som om båda varit bosatta på Södermalm i Stockholm. Genom kärleksrelationen hade han kommit i kontakt med delar av gräddan ur svensk underhållningsindustri, däribland skådespelaren Gösta Ekman.

Dennis sade sig vara mycket olycklig över det kraschade förhållandet och över att ha tvingats lämna jetset-livet. Eftersom händelserna han relaterade gick 20-talet år tillbaka i tiden får man utgå ifrån att min nya bekantskap hade haft vissa problem med att göra bokslut över ett avslutat kapitel och gå vidare i livet.

Det var inte första gången en okänd person tilltalat mig på allmänna kommunikationsmedel. Ibland när sådant skett har det hänt att personen i fråga helt plötsligt, utan synbar anledning, mitt i samtalet genomgått en påtaglig humörförändring åt det aggressiva hållet. Så icke med Dennis, som förblev vänlig och minst sagt öppenhjärtig om även relationsinslag av det intimare slaget som jag inte skall återge här. Möjligheten finns naturligtvis att det hela var en skröna, men vissa detaljer i berättelsen bar det genuinas prägel.

gostaekmanGösta Ekman.

Jag måste tillstå att Dennis öde tog tag i mig. Exakt vad det var som fått honom att hänga kvar vid känslan för den forna kärleken vet jag inte. Jag inser dock att endast en mycket sensibel person kan gå omkring och älta en gammal sedan länge svunnen kärlek bortåt ett kvartssekel senare. Om det var kärleken själv eller den jetset-betonade omgivningen som drog mest kan jag heller inte bedöma.

Dennis tyckte för övrigt att jag påminde honom om förre TV-profilen, låtskrivaren med mera Beppe Wolgers (1926-86), vilket var menat som – och förvisso också av mig upptogs som – en komplimang.

Broder Dennis, om du läser det här hoppas jag inte du tar illa upp. Jag greps som sagt av din levnadsberättelse och hoppas du får rätsida på ditt liv. Och försök gå vidare – även om detta förstås är lättare sagt än gjort. Du ser fortfarande bra ut, har säkert goda egenskaper och kan troligen hitta en ny käresta när du vill, om du vill! Men du måste glömma det som varit så gott det nu går.

Slutligen en finstämd sång – ”Jag saknar dig mindre och mindre” – med Melissa Horn som jag tycker kan passa i sammanhanget:

http://www.youtube.com/watch?v=PjIV2OFoSXs

Kärleken är ingen lätt sak.

Explore posts in the same categories: Mänskliga relationer

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

