Sånger om ensamhet

Tänkte denna gång önska god natt med två sånger om ensamhet.

Överst finns en länk till ”Streets of London”, skriven och här framförd av den engelske sångaren, gitarristen och låtkompositören Ralph McTell. Denne föddes 1944 och får nog anses vara ett av de mest inflytelserika namnen inom  folksångsgenren enligt den anglosaxiska traditionen.

Ralph McTell April tour 2007Ralph McTell.

McTell, som föddes med efternamnet May, hade först tänkt kalla sången ”Streets of Paris” men ändrade titeln när han insåg att det var om London han sjöng. Sången  fokuserar på de ensamma, ibland hemlösa och bortglömda existenser vi möter i vår egen tillvaro varje dag och blev snabbt populär. Den skrevs 1969 men kom ut som singel i Storbritannien först 1974 och har spelats av otaliga artister genom åren.

McTells näst mest populära sång, också den tolkad av en uppsjö artister, är ”From Clare to Here”, komponerad 1977, vilken handlar om irländska emigranters inte alltid lätta tillvaro i England:

http://www.youtube.com/watch?v=BVFJ0Z-OTqo

Sången framförs här av den amerikanska countrysångerskan Nanci Griffith, född 1953.

220px-NancicarolinegriffithNanci Griffith.

Båda sångerna kan uppfattas som ganska deprimerande men är likväl obeskrivligt vackra. Personligen finner jag denna typ av sånger vilsamma och trösterika, särskilt nu när jag (som jag vill tro framgångsrikt) återhämtar mig från ett långdraget emotionellt trauma.

Jag tillägnar dem min vän Bengt di Paulis, som jag först hörde framföra ”Streets of London” på sin tolvsträngade gitarr i slutet på 1970-talet.

Explore posts in the same categories: Underhållning

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

