Pride: När upplysning blir till upplösning
Så var då Pride-spektaklet över för denna gång med den vanliga, ohöljt exhibitionistiska paraden genom Stockholms gator. Där gaypoliser och dito militärer tjoade ikapp med så kallade läderbögar, riksbögar som Mark Levengood och Jonas Gardell och ett antal politiker som vill framstå som fräscht fördomsfria.
Och för allan del, låt dem tjoa. Vi har som bekant grundlagsfäst demonstrations-, åsikts- och yttrandefrihet här i landet. Jag är dessutom en tolerant person som hyllar principen ”leva och låta leva”. Ändå kan jag inte låta bli att undra över varför det är så viktigt för en del att visa upp sin sexuella läggning till allmänt beskådande. För mig är sex en privatsak mellan mig och min älskade, inte ett utställningsföremål att köra upp i ansiktet eller till äventyrs röven på folk.
Parallellt med att Pride avslutades tillkännagav regeringen sin avsikt att överväga slopa den hittillsvarande åldersgränsen på 18 år för könsbyte. Man skall alltså inte längre ha behövt uppnå myndig ålder för att fatta ett så livsavgörande och oåterkalleligt beslut som att genomgå en könsbytesoperation. Pådrivande i frågan har varit integrationsminister – under prideveckan hbtq-minister – Erik Ullenhag (FP) tillsammans med RFSLs ordförande Ulrika Westerlund.
Det är alldeles tydligt att vi lever i vad Bibeln kallar de yttersta dagarna då allt vänds upp och ner och välts över ända och då upplysningstid blir till upplösningstid.
Jag utkom 1993 med boken Åter till det kalla kriget (Contra förlag), en samling artiklar och uppsatser publicerade från och med 1974. I den avslutande delen av boken listar jag under rubriceringen ”Vänsterns nya kläder” ett antal företeelser jag menade skulle komma att överta den doktrinära kalla krigs-kommunismens roll som instrument för samhällsomstörtningen. Det första avsnittet i denna del valde jag att kalla ”Bögrevolten”.
Jag hänvisar i detta avsnitt till den nordamerikanske författaren och nobelpristagaren Saul Bellow (1915-2005), vilken menade att den så kallade queerfilosofin går ut på att klubba ner allting som utgår från etablerad tradition och etik. I sammanhanget citerar jag den förre vänsterradikalen David Horowitz, som i tidskriften The American Spectators januarinummer 1993 skrev följande:
För de nya radikala teoretikerna är fienden inte längre en styrande klass, en hegemonistisk ras eller ens ett dominerande kön. I stället är den själva naturens sexualordning. Förtrycket ligger i just idén om det ”normala”, den ordning som indelar mänskligheten i två kön. I stället för ett klasslöst samhälle som den frälsande framtiden, anvisar bögteoretikerna en könsfri värld.
Saul Bellow fick Nobels litteraturpris 1976.
När jag iakttar förhållandena i västvärlden i dag inser jag med en rysning hur rätt Horowitz hade när han skrev detta för 20 år sedan. HBTQ-revolten förkunnar således ej endast Guds och samhällets utan själva naturens död. Som jag ser det finns det klara paralleller mellan queerfilosofin och Nietzsches övermänniskoideal om den allt övervinnande människan som sin egen gud.
Vi bevittnar i dag hur den ursprungligen underjordiska och starkt avantgardistiska bög- eller queerfilosofin flyttar in i västvärdens regeringskanslier, och att Sverige – den sociala ingenjörskonstens förlovade land – går i bräschen för denna utveckling är endast symptomatiskt. Här har termen ”hen” myntats för att understryka det könlösa idealet, och nu vill alltså regeringen tillåta könsbyte för barn.
Jag är som sagt tolerant. Låt var och en leva som den vill och ta ansvar för sina handlingar. Vad HBTQ-rörelsen kräver är dock inte tolerans utan obetingad lydnad och acceptans gentemot de egna regnbågsidealen. Alla avvikande röster avfärdas såsom svårartat homofobiska och bigotta, om nu någon kommer ihåg det uttrycket. All fri debatt skall strypas och dissidenter marginaliseras.
HBTQ-rörelsen är en del i det samlade politiskt korrekta projektet som även innefattar extrem feminism, galopperande miljöradikalism och mer eller mindre svagsint antirasism. I det sistnämnda konceptet ingår axiomet att all invandring är bra och att alla som inte tycker så är rasister.
I Iran bestraffas homosexualitet med offentlig hängning.
Nu blir det dock komplicerat för HBTQarna. Den ohämmade invandringen medför nämligen ett stort inflöde av muslimer, vilka enligt islams och Koranens påbud har en mycket negativ inställning till allt som har med homosexualitet att göra. I starkt muslimska länder döms således homosexuella till döden – i Iran utförs dödsstraffet genom offentlig hängning. Eftersom våra HBTQ-aktivister inte vill förarga muslimska invandrare avstår man dock från att kritisera sådana företeelser. Många ordinära homosexuella genomskådar dock detta. På annat sätt kan man knappast tolka det faktum att Sverigedemokraterna enligt vissa undersökningar är det mest populära partiet bland homosexuella.
Däremot går det utmärkt att hoppa på ett halvdemokratiskt land som Ryssland, där nyligen lagar som begränsar homosexuell propaganda främst bland barn och ungdom antogs. Det var därför knappast någon sensation när den bisarre musikern och centerpartisten Alexander Bard gick till hårt angrepp på Ryssland i samband med årets Pridefestival.
Alexander Bard vågade ge sig på Ryssland men inte Iran.
Vi får väl se hur det går med de ideologiska försöken att avskaffa den naturliga könsordningen i den nya, sköna värld som Sverige blivit. Personligen är jag övertygad om att dessa försök till slut kommer att haverera, precis som den människofientliga kommunismen gick under som globalt hot mot freden och friheten i världen. Att ge sig på själva naturen brukar i långa loppet inte vara någon god idé.
Explore posts in the same categories: HBTQ-frågorEtiketter: antirasism, övermänniskoideal, Bibeln, Contra, David Horowitz, de yttersta dagarna, Erik Ullenhag, feminism, FP, Gud, invandring, Iran, islam, Jonas Gardell, könsbyte, kommunismen, Koranen, läderbögar, Mark Levengood, miljöradikalism, muslimer, Nietzsche, Pridefestivalen, queerfilosofi, RFSL, Ryssland, Saul Bellow, Stockholm, Sverige, Sverigedemokraterna, The American Spectator, Ulrika Westerlund
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
3 augusti, 2013 den 7:35
Jag tror inte någon som på allvar kämpar för mänskliga rättigheter är rädda för att kritisera Islam, när de använder sig av religiösa lagar för att straffa människor, vars enda ”synd” är att vara förälskade. Jag har gjort det oräkneliga gånger. Och kommer fortsätta göra det.
På samma sätt som jag kritiserar andra religioner som agerar gentemot sina medmänniskor i hat eller intolerans.
Anledningen till att det inte fokuserats på Iran just den här veckan är ju att vi har en identisk situation som vid Nürnberglagarnas införande innan OS -36. Det är en kritik som hela mänskligheten som är vid sunda vätskor kan ställa sej bakom.
Avslutningsvis vore det intressant att se exakt vilka länkar du refererar till där HBTpersoner avkräver lydnad gentemot regnbågsflaggan?
3 augusti, 2013 den 8:29
Tack för dina synpunkter. Anser dock inte att Rysslands ganska måttfulla antigaylagar på något sätt kan jämföras med nazisternas raslagar.
Som klart framgår av min text refererar jag inte till några ”länkar” när jag nämner krav på lydnad och acceptans. Det är snarare en hänsyftning på det rådande ”debatt”klimatet. När såg du senast en HBTQ-kritiker som inte kallades ”homofob”?
3 augusti, 2013 den 8:35
Per definition är lagarna riktade mot varsin minoritetsgrupp relativt lika, så det är inte korrekt att de ”inte på något sätt kan jämföras”. Sen kan vi naturligtvis komma fram till olika slutsatser om hur lika de är… 🙂
Nä precis. Jag såg inga länkar, men eftersom du talade om lydnaden med sådant eftertyck hoppades jag att du grundade det på något annat än en subjektiv feeling. Annars borde kanske det framgått.
Jag tror slutligen att om en HBTkritiker som skriver ganska hänsynslöst och offensivt mot en minoritetsgrupp som är utsatt för stort förtryck i världen (ex Iran. Och Ryssland), får stå för det och acceptera att många uppfattar det som homofobi. Det går ju inte att häva ur sig sådant o sen bli kallad frälsare eller helgon direkt 😉
3 augusti, 2013 den 9:27
Om du tycker att de ryska lagarna liknar nazisternas raslagar, så måste väl de svenska lagar som en gång förbjöd homosexualitet enligt dig ha varit ännu värre?
Ingen sattes dock i koncentrationsläger och så sker heller inte i Ryssland. Dessbättre.
Tycker fortfarande det är oförskämt och enfaldigt att kalla alla som andas den minsta kritik mot HBTQ-rörelsen för ”homofober”. Fobi betyder faktiskt skräck och för min del känner jag verkligen ingen skräck när det gäller den här frågan.
Dessutom skriver jag om den svenska HBTQ-lobbyn, som verkligen inte är det minsta utsatt, och inte om homosexuella i exempelvis Iran som jag är medveten om har det ytterst svårt, något som mer än väl framgår av min text.
Det borde slutligen finnas grader mellan uttrycken ”homofob” och ”frälsare” som skulle kunna användas. Kanske ”HBTQ-kritiker”. Eller ”någon som värnar om traditionell sexualmoral”.
Bara ett par förslag.
4 augusti, 2013 den 12:31
Hur kommer det sig att homos alltid vill bli betraktade som andra och inte vill bli utpekade som något annorlunda, samtidigt som de fläker ut sig som de mest egenkära av alla. Hur skall de ha det?
Inte för att låta som Seinfeld ”not that there is anything wrong with that”, men visst kan alla leva sitt liv såsom man vill. Men det är inte det pridarna gör, de vill köra ned sin livsstil i halsen på alla oss andra och kommer undan med det därför att om någon person, särskilt offentlig, skulle opponera sig så är den personens karriär slut. Det finns inga värre än Homolobbyn när det gäller att koka upp hat. De projicerar såklart, vilket är varför de anklagar andra att vara hatiska.
Nä, jag börjar få nog.
/Benke
4 augusti, 2013 den 7:44
Börjar få nog av vad?
Du jämför päron och äpplen.
Homosexualitet är något som inte är självvalt där människor, pga något de inte kan påverka, förföljs, trackasseras, misshandlas och dödas.
Troende är något varje människa väljer själv och i de flesta länder i världen där homosexuella förföljs är troende en majoritet.
Din slutsats är helt felaktig och verkar grunda sej på känslomässiga argument. På intolerans gentemot människor som lever i en situation de inte kan välja själva. Till skillnad från tro som är självvalt.
Ser du skillnaden?
No Homo.
4 augusti, 2013 den 12:10
Det kan diskuteras om homosexualitet är självvalt eller ej. Forskningsresultat pekar i olika riktningar
I en del fall är det nog inte det, i andra fall kan vederbörande själv välja inriktning. Jag talar då om bisexualitet. Litet märkligt är det att just bögeriet så entydigt skulle sitta i generna, när nästan ingenting annat enligt PK-klokskapen gör det.
När det sedan gäller känsloargument så finns det naturligtvis sådana i varje form av meningsutbyte. Konstigt vore annat eftersom debatt engagerar känslolivet.
4 augusti, 2013 den 12:16
Nej. Det kan inte diskuteras huruvida homosexualitet är självvalt eller ej förrän du visar på reell forskning som visar att det skulle vara ett eget val. Jag har aldrig hört talas om någon sådan forskning, och tycker det ska bli genuint spännande att se vad det står, och vilka som ligger bakom.
Posta gärna länkar. 🙂
4 augusti, 2013 den 3:21
Jag känner till feminister som gått över till att vara lesbiska av ideologiska skäl…
http://sitemaker.umich.edu/lesbian.history/lesbian_feminism
4 augusti, 2013 den 10:41
Nej, att folk är homo är inget som stör mig, men varför måste man ha smaklösa jippon, som Pride för att visa upp sig? Det är osmakligt och ytligt, och gör inte de homosexuella någon tjänst.
Jag hade tyckt att det var lika motbjudande om det hade varit ett hetero-jippo. Det känns mest som ett sexuellt jätteparty.
Med risk för att låta som en pryd moraltant, tycker jag överhuvudtaget att det är motbjudande med folk som måste slaska på varandra offentligt. Det kan man hålla innanför sina egna dörrar.
Sen kan man ju undra över varför någon måste ge sig på folk för deras läggnings skull. Vare sig man sparkar på dem, eller hänger dem offentligt.
4 augusti, 2013 den 12:43
Svar till Rickard:
Det visar ju på en allvarlig brist i din allmänbildning. Här en länk till en text som visar på forskningsläget.
http://home.swipnet.se/~w-73784/homoorsak.htm
Både C. G. Jung och Irving Bieber hänvisar till att homosexualitet kan förklaras med psykosociala faktorer i vederbörandes uppväxt.
4 augusti, 2013 den 1:06
”Mitt intryck är att det underliggande och omedvetna motivet bakom homosexualiteten är att åstadkomma ett slags utanförskap”
Bara den som inte levt i det utanförskap som HBTinnebär kan uttrycka sej så insiktslös och dra slutsatser byggda må månghundrarårig moralpanik…
”fenomenet djupast har sin grund i förkrympt andlighet”.
Ja. Där kom den. När människor förklär djävulskt mörker i gudomligt ljus, o försöker förklara det som inte passar in ideras snäva världsbild med böcker som Bibeln, Harry Potter eller Bröderna Karamazov. Då kan vi sluta. För trots att det är världens tre mest lästa böcker är de bara fiktion uppdiktat av en kvinna och mängder av män. Det kan du väl ändå inte säga något annat än…
Bara någon som är totalt hjärtlös kan tala om att ”bota” något som inte är sjukt.
När skribenten talar om ”forskning idag” med källförteckningar om forskning från 1969?! Are you kidding me?!
Jag hittar två källförteckningar som är yngre än 15 år, varav den ena är en forskning som visar att homosexuella har kortare pekfinger än heterosexuella.
Min fråga som kvarstår efter att ha läst denna subjektiva artikel (alltså inte en forskningsrapport som säger att HBT är självvalt, den länken väntar jag fortfarande på att du ska posta) är då om pekfingret växer ut när en person blivit botad?
4 augusti, 2013 den 1:12
Jag har gjort vad du bad om. Hänvisat till reell forskning som visar på att all homosexualitet inte är genetiskt betingad. Du må sedan skratta och/eller förlöjliga bäst du vill. Som alla PK-apostlar gör när de ställs inför fakta som inte passar dem.
Jag har inte talat om att ”bota” eller om bögeri som en ”sjukdom”. Det är du som gör det.
4 augusti, 2013 den 1:15
Sedan är ju C. G. Jung en auktoritet, jämförbar med Freud, vars teorier och metoder alltjämt används inom psykoanalysen. Han kan inte avfärdas som något slags kvacksalvare.
4 augusti, 2013 den 2:58
Nej. Du har inte hänvisat till Reell forskning. Du har hänvisat till ett subjektivt blogginlägg, om än med källhänvisningar.
Och ja. I inlägget som du hänvisar till talar en av rubrikerna om att bota.
4 augusti, 2013 den 3:05
Nej. Inlägget är inte subjektivt.
Det tar inte ställning till om homosexualitet är något bra eller dåligt utan redovisar endast olika forskningslinjer. JAG har inte talat om att bota. Läs gärna vad jag faktiskt skriver.
Men det är så typiskt för HBTQ-kommuniteten att avfärda all forskning som inte stödjer de egna teserna såsom varande icke ”reell”. Kvalificerat prat i vädret..
5 augusti, 2013 den 4:39
Jag skulle vilka se länkar till undersökningarna som visar på: ”…det faktum att Sverigedemokraterna enligt vissa undersökningar är det mest populära partiet bland homosexuella.”
Och det skulle vara respektfullt om du kunde sluta benämna det som ”bögerier” och istället kalla det för homosexualitet.
5 augusti, 2013 den 5:18
Tommy; Jag reagerade också precis som Patric.
Om du inte ens bemödar dej att skriva ett några bokstäver längre ord för att det är ”smidigare” att välja ett nedvärderande och fördumsfullt ord, så ska vi nog inte snacka om vilka oumbärande HBTpersoner dagligen behöver gå igenom när de ex ifrågasätts på det sätt som du gör i bloggen… Synnerligen hänsynslöst och visar tydligt att du saknar insikt om, och empati för, HBTpersoners situation i dagens värld.
Och länk till Flaschback… på riktigt? Du måste skoja nu va?
5 augusti, 2013 den 6:04
Jag vidhåller att ”bögeri” inte ska uppfattas som förklenande. Och hur respektfull är du för övrigt själv? Inte så det stör, direkt.
Jag trodde du skulle fatta att det inte var själva Flashback som var intressant utan diskussionerna, där det framgår att undersökningen om partisympatierna förekom på gaysajten QX/QRUISER.
SD får 24procent av sympatierna, S 23.
5 augusti, 2013 den 6:29
QX-”undersökningen”…?! När var du inloggad där senast… du vet hur de ”undersökningarna” fungerar va? 😉
5 augusti, 2013 den 4:54
https://www.flashback.org/p43065861
”Bögeri” är inte illa menat. Smidigare än det längre ”homosexualitet”.
5 augusti, 2013 den 6:29
Jag kollade upp undersökningen som du hänvisar till som är denna (antar jag):
http://avpixlat.info/2013/04/20/sd-popularaste-partiet-bland-hbt-personer/
Kollar man på den s.k. undersökningen så är det en undersökning på en medlems egen hemsida, Detta gör att man kan påverka vilka som röstar.
Kollar man istället på Qruisers senaste omröstning så hamnar SD på en fjärde plats efter M, S och MP.
5 augusti, 2013 den 7:16
Inte så tokigt det heller bland åtta partier-
5 augusti, 2013 den 4:57
Tommy Hansson: Du påstår att nazisterna INTE satte homosexuella i koncentrationsläger under II världskriget!!! Där har du fel och det tror jag också att du vet. Du uttrycker dej hänsynslöst vad gäller din syn på homosexuella tycker jag. Jag är själv troende och lever efter(försöker i alla fall) Jesu kärleksbudskap: Älska din nästa så som dig själv: Om du är troende Tommy så slå upp och läs i Bibeln, Lukas 7:3 vers 37-42. Jag har nära vänner som är homosexuella och som lever i en tvåkönad relation och kärleksfullare och mer omtänksamma människor får man leta efter. Jesus levde hellre med dom utstötta en med dom skriftlärde samt besuttna när han gick på jorden,det tycker jag säger allt om det Kristna budskapet.
Lever själv i en make hustrurelation men anser att man ska få älska vem man vill och hur man vill. Mvh Ulf Gustafsson
5 augusti, 2013 den 5:08
Läs inlägget igen. Vad jag faktiskt skriver är att homosexuella ej sattes i koncentrationsläger i Sverige. Och att så heller icke sker i Ryssland.
Jag är naturligtvis mycket väl medveten om att homosexuella sattes i nazityska läger och förseddes med rosa trianglar. Har för övrigt besökt Auschwitz.
Och som sagt, jag lägger mig inte i vem folk delar sovrum med.
5 augusti, 2013 den 5:22
Varför detta upprepande av PK hit och PK dit hela tiden?
Slå upp Lukas och läs som jag sa. Ni i SD skyller alltid allt ont på dom som inte tycker som ni samt spelar på folks fördommar, rädslor,okunskap…etc etc. Jag går hellre och tittar på ett Pridetåg som utstrålar kärlek och glädje än ett hattåg fullt med rasister och homofober som har svårt med sin egen sexuella hemvist. Kärleken kommer alltid att segra över hatet,var så säker.
Kramar/Ulf
5 augusti, 2013 den 5:02
Sen har du inte läst på tillräckligt om du inte tycker att HBTQ-aktivister på olika sätt kritiserar Iran.
Läs till exempel här:
http://www.qx.se/5524/protest-mot-dodstraffet-i-iran
eller
http://www.initiativ-iran.org/omoss.html
eller
http://nordicdervish.wordpress.com/2009/08/13/stodgala-i-kungstradgarden-for-manskliga-rattigheter-i-iran/
Flera organisationer som t.ex. RFSL och Amnesty jobbar för mänskliga rättigheter för HBT-personer i många andra länder världen över.
Att fokus hamnade på Ryssland just nu är de nytillkomna lagarna hindrar HBT-personer, både boende i Ryssland och turister att bland annat hålla hand.
Lagarna i Ryssland blir bara strängare och strängare för HBT-personer och fortsätter det i den här takten så är inte dödsstraffet långt borta där med.
5 augusti, 2013 den 5:09
Tack för länkarna. Kan dock fortfarande inte inse, varför inte Iran kritiserades under prideveckan.
5 augusti, 2013 den 5:18
Men. Det var väldigt stark kritik mot Iran, och flera andra länder som bryter mot mänskliga rättigheter, under Pride. Jag var där och hörde det själv. Och framförde en del av dem själv.
Var du där?
5 augusti, 2013 den 5:52
Om det förekom kritik mot Iran så gick den i varje fall inte fram i media, där endast Bards Rysslands-kritik nämndes.
Då får jag väl göra som du. Avkräva dig länkar som visar att du/andra framförde kritik mot Iran under årets Pride.
5 augusti, 2013 den 6:16
Återigen så kritiserades Ryssland för att det för någon vecka sen blev klart med anti-homo-lagarna där. För att det var DET som var aktuellt och just därför fokuserades det mycket på det i media.
Och som Rickard Söderberg skriver här ovanför så framkommer det varje år ganska stor kritik mot länder som aktivt arbetar MOT HBT-rörelsen.
och länkarna jag la ut i mitt andra inlägg visar ju på att det har jobbats aktivt mot bland annat Irans hantering av HBT-personer.
I prideparaden är det en hel sektion som heter ”marching for those who can’t” som innefattar bland annat HBT-personer i Iran.
5 augusti, 2013 den 6:07
Visst, jag läser gärna Lukas. Om du läser vad Paulus har att säga om homosexuella handlingar i Romarbrevet.
Pridetåget är väl snarast ett sammelsurium av exhibitionism, tjoande och flaggviftande. Av äkta kärlek kräver jag nog mer än då.
Kram på dig själv.
5 augusti, 2013 den 6:29
Det står också att det är inte upp till oss(människan) att dömma för då faller dommen på oss själva.
5 augusti, 2013 den 7:15
Som sagt, jag lägger mig inte i vilka som sover med vem. Och att ha åsikter innebär inte med nödvändighet att ”döma”. Då skulle ju ingen våga öppna käften.
5 augusti, 2013 den 6:17
Du verkar vara populär hos andra bloggare. http://interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-vi-lever-i-bibelns-yttersta-dagar-nar-riksbogar-dansar-pa-gatorna/
5 augusti, 2013 den 6:22
Jepp. Jag är alltid glad och tacksam när det jag skriver uppmärksammas.
5 augusti, 2013 den 6:23
Jepp. Är alltid glad och tacksam när det jag skriver uppmärksammas.
5 augusti, 2013 den 6:23
Hoppsan. Kommentaren blev visst dubbel.
6 augusti, 2013 den 12:18
[…] i ansiktet eller till äventyrs röven på folk”, kommenterar Hansson årets Pridefestival i ett inlägg på sin […]
27 november, 2013 den 4:13
Glad att jag hittade Tommy Hansson´s blog om Pride. Som bisexuell har jag aldrig gillat att mina fetisher uppvisas i löjliga utklädslar på ”fel” plats, men som i sexsammanhang och/eller rollspel kan vara härliga. Sublimerar hellre med att uppsöka sammanhang där jag kan se läderklädsel i mer naturliga sammanhang för att inte tala om ryttare.Heja Tommy!
TOM
27 november, 2013 den 10:15
Tack för en tänkvärd kommentar!
12 juli, 2018 den 5:38
[…] Ilan Sadé hade dock inte behövt bli så förvånad. Om han läst mina blogginlägg om Pride och den etablerade homosexrörelsen hade han långt tidigare insett vad rörelsen i verkligheten står för. Här ett exempel på vad jag skrivit: https://tommyhansson.wordpress.com/2013/08/03/pride-nar-upplysning-blir-till-upplosning […]