The Parting Glass: om avsked igen

maxresdefaultMasterless Men.

http://www.youtube.com/watch?v=OaY8DRuDNlc

Jag har skrivit om och presenterat sång och musik om avsked några gånger i mina godnattönskningar här. Det beror inte på att jag tycker om avsked utan på att sådana sånger i mitt tycke ofta är vackra och känsliga. Själv skulle jag gärna slippa avsked i alla dess former, men det är ju tyvärr lättare sagt än gjort.

De jag älskar vill jag aldrig ta farväl av, i alla fall inte för gott. Däremot kan kanske människor som i grunden tycker om varann behöva vila sig temporärt från varann ibland.

Här ovan en länk till den mycket vackra skotsk/irländska avskedssången ”The Parting Glass”, som sägs ha varit den mest populära engelskspråkiga avskedssången tills Robert Burns skrev ”Auld Lang Syne”. Här framförs den av den fina folkmusikgruppen Masterless Men med hemvist i de irländska kretsarna på Newfoundland och Labrador i Kanada.

guinness_parting_glass

Masterless Men kallades en grupp människor som levde utanför lagen i området på 1700- och 1800-talen. Musikgruppen bildades av sångaren och gitarristen John Curran 1991. Jag tycker personligen den här gruppen är sensationellt bra och hoppas mina läsare skall tycka detsamma!

Sången inleds så:

Of all the money that e´er I had
I spent it in good company
And of all the harm that e´er I done
Alas, it was to none but me

Det är väl ett utmärkt facit om man kan leva upp till det. Jag tror faktiskt inte jag gjort så väldigt mycket skada i mitt liv, och har jag gjort någon illa så har det varit av oförstånd och bristande förståelse och inte med beräkning. Och vet jag med mig att jag gjort någon illa så har jag bett om förlåtelse för det.

En del saker vet jag att gjort rätt bra!

Avslutningsvis ”I Wish I Had Someone To Love Me” med samma grupp:

http://www.youtube.com/watch?v=mnmqBhqdvm4

Tillägnar den här sången min kära svärmor Ursula, som betytt mycket för vår familj.

Explore posts in the same categories: Underhållning

Etiketter: , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

