Kämpa, Greepeace!

untitled

På en reklamskylt i buss 753, som jag åkte med hem från Östertälje station i eftermiddags, gjorde Greenpeace propaganda för långtgående miljöåtgärder. Tror jag, jag läste inte så noga.

En sak läste jag dock. Det var att ett påstående om att isen vid Nordpolen håller på att smälta och att de stackars gulliga isbjörnarna därför är mäkta utsatta, kanske rentav utrotningshotade.

Nu är det ju inte riktigt så här. För att säga det rent ut: Greenpeace blåljuger.

Satellitfotona ovan visar i stället att istäcket vid Nordkalotten växt med 29 procent på endast år, från 2012 till 2013!

Isbjörnarna mår följaktligen förträffligt vilket har lett till ökad tillväxt i artens bestånd. Det framgår av vetenskapliga data vilka återges via länken här:

http://polarbearscience.com/2013/07/15/global-population-of-polar-bears-has-increased-by-2650-5700-since-2001/

Kämpa, Greenpeace!

Explore posts in the same categories: Klimat

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Kämpa, Greepeace!”

  1. benke Says:

    Hej Tommy,

    Greenpeace vill ha pengar, likt WWF vilka jag emailade för några år sedan (2009) och frågade vad de baserar sina beräkningar om isbjörnens utrotning och död på. Efter ett par email för att trycka på så var svaret att det är nio (om jag kommer ihåg rätt) uppsatser som teoretiskt uppskattar detta och som ligger till grund för deras påståenden. Jag har letat bland gamla email men kunde bara hitta det jag skickade till dem, men inte svaret. De kammar dessutom in mängder av pengar på noshörningar och tigrar. Det hela är en affärsverksamhet och inget annat. En tvivelaktig sådan dock, där människor med gott hjärta luras att ge bort sina surt förvärvade slantar till organisationer som gärna exploaterar de naiva och ickepålästa. Dessutom så är WWF ett alibi för stora företag. Om de skänker pengar till WWF eller andra struntorganisationer så har de ett frikort. Jag arbetar för ett företag som skänker pengar till WWF och jag kunde inte för mitt liv förstå varför. Tills nu. De är fega och vill inte ta debatten om en obehaglig debatt om klimatet/vädret skulle bryta ut. Det är enklare att betala.


Kommentera

