First of May/Om passionen

images José Feliciano.

http://www.youtube.com/watch?v=154qSmFBydg

Det är kanske inte helt logiskt att markera den första dagen på år 2014 med sången ”First of May” med José Feliciano. Men vem har sagt att man alltid kan eller måste vara logisk?

Alltnog. Jag har uppskattat den här sången ända sedan jag hörde den första gången: en vacker, stillsam och litet melankolisk sång som framförs som bara José Feliciano kan framföra den. Feliciano föddes på Puerto Rico 1945 men växte upp i New York.

Han är blind sedan födseln och har haft en rad hitlåtar genom åren. Största succén torde vara ”Feliz Navidad”.

Med detta vill jag önska mina läsare en god natt och, vad mera är, ett gott nytt år. Om det här vore ett politiskt blogginlägg skulle jag påminna om ”supervalåret” och alla förhoppningar vi må hysa inför det, men det tänker jag inte göra. Ber därför att få återkomma i detta ämne. Vad 2014 har i sitt sköte är omöjligt att säga, men jag tror jag vågar lova bland annat följande:

#Världen kommer inte att bli säker för demokrati.
#Den jihadistiska terrorn kommer inte att upphöra.
#Vi kommer inte att få en ansvarstagande regering.
#EU-byråkratin i Bryssel kommer inte att sluta lägga sig i våra nationella angelägenheter.
#Det politiskt korrekta etablissemanget kommer inte att upphöra predika vad vi får och inte får säga och tänka.
#Människor kommer inte att sluta göra varandra illa.

Inga angenäma framtidsprospekt, förstås. Låt oss emellertid fortsätta kämpa – blir vi tillräckligt många kommer det att vända i ett eller annat avseende!

Till sist några rader som dök upp i hjärnvindlingarna i stort sett precis nu.

Det var länge sedan mitt hår och skägg började gråna
Jag går en aning böjd och inte längre så fort
Kondisen är inte den bästa och det var bra länge sen
jag vågade ställa mig på vågen

Men minnet är bättre än någonsin
vilket är både en välsignelse och en förbannelse
Jag minns allt roligt och underbart som hänt mig
men även allt svek och alla oförrätter

Framförallt har jag passionen kvar
den lever och rumsterar om i mitt hjärta
Det är den som håller mig uppe på tårna
och får mig att vilja hänga kvar här litet till

imagesI0C8Y7BM

Explore posts in the same categories: Poesi, Underhållning

Etiketter: , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

