När natten sig sänker

untitled

När natten sig sänker
det händer jag tänker.

Vad ynnest att inte behöva vakna
så mycket jag inte skulle sakna.

Felslagna förhoppningar och stridande
sorger, hjärtesår och lidande.

Lika fort som sånt smyger på
det slår mig dock liksom så:

Det finns liv som behöver mig kvar
som inte vill att jag far.

Ännu finns saker att göra, platser att se
människor att glädja, böner att be.

Och kanske det sista stordådet att utföra
det som jag ännu inte hunnit göra.

Den som lever får väl se, min vän –
och ja, tanken på dig fägnar mig än.

 

 

Explore posts in the same categories: Poesi

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

