Osorterade tankar vid påsk

 

imagesTXQKIE2M”Sista måltiden” av Leonardo.

Jag skickar inte påskkort längre
men önskar härmed
alla kända och okända läsare
en glad påsk på detta sätt

Ute blommar viden och lyser solen
på stenhällarna och träden
utanför balkongen och avlägset
hörs glada fåglar kvittra

Min dotter kommer snart på lunch
och jag har fått brått att röja undan
alla tidningshögar och annan bråte
man som änkling samlar på sig

Mitt hem saknar all kvinnlig touch
sedan min hustru blev en liten ängel
för fyra år sen och det finns nog ingen
som skulle stå ut med mina egenheter

Tänkte bjuda på kycklinggryta och vin
pappa får givetvis en snaps därtill
och Bella har lovat köpa blommor
från Konsum vid Folkparken

Försöker minnas vi firar påsken till
minne av Jesu lidande, död och uppståndelse
alltmedan vår sorgliga svenska kyrka
bojkottar Israel och hyllar profeten

Samtidigt som jag funderar över
en av tillvarons olösta gåtor:
hur man kan sakna någon på samma gång
som man är glad över att ha sluppit henne

Kan nog säga att det finns flera sådana
som ”förgyllt” min tillvaro
men denna tyckte jag mig se på
den påskrelaterade fordonsmässan nyligen:

images Några av fordonen.

 

 

Explore posts in the same categories: Dikter

Etiketter: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

