Fler svagsinta ord om glädje…*/

När jag kom hem i dag
möttes jag utanför porten
av en fågel som utförde
en egenartad dans

Upplevde det som ett välkomnande –
kanske var det en stare, jag är inte direkt
någon fågelkännare

Glad blev jag i alla fall

Liksom jag blivit bara några minuter tidigare
då en granne – en pensionerad guldsmed –
slog sig ner på bänken i backen
där jag satt och rökte

images3TVLUVIS

Vi började prata om livet och döden
om vattenpipor

och om tillvarons många
oväntade vindkantringar
och glädjen över att bo
i ett fint bostadsområde

Ja, jag är nog rätt bra på att
sila fram livets små glädjeämnen,
det krävs inte mycket
för att jag skall bli glad

Som när jag gick in på min blogg
och såg att någon klickat på en länk
med ”Tommy tycker om mig”
från min blogg ”Viva Carola”

Med min vanliga optimism
tänkte jag att det nog var någon
som är glad över att
Tommy tycker om henne

Ty det finns ju ett antal människor
som Tommy tycker om…
några av dessa kanske rentav
tycker om Tommy…

Som blir VÄLDIGT glad i så fall!

Nu fantiserar jag litet
men även det får man väl göra
för att känna sig en smula glad?

Nu ska jag snart äta potatis och fläskkorv
med öl och kanske en liten sup därtill –
upplagt för mer glädje!

*/ Det här är min 1000e bloggtext sedan starten!

Explore posts in the same categories: Glädje

Etiketter: , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Fler svagsinta ord om glädje…*/”

  1. scandimarine Says:

    Det är märkligt vad som kan göra oss upprymda och glada. Ett vänligt samtal, eller kanske en ”Stardance” om yttrycket tillåts. Apropå ”Star”…Något som gör mig glad är att lyssna på Bob Dylan som sjunger Hard Times, Come Again No More. Stephen Fosters mästerverk som beskriver de civilas umbäranden och misär under Amerikanska Inbördeskriget. Sök upp visan på Spotify eller lyssna på YT med länken

    Viktigt dock att man lyssnar på texten och läppjar på en Kentucky Bourbon…

    Hälsningar från Rune/Botkyrka SD

  2. classe3114e Says:

    Grattis, hoppas du fortsätter med dina texter länge än.
    Mycket läsbara.


Kommentera

