Myrorna i min skogsbacke

EP-mötemyrstack 001 Man kan fortfarande se litet av myrstackens ”krater” på denna bild som togs för några dagar sedan. Nu är den borta tack vare mina vänners slit. Foto: Tommy Hansson

https://tommyhansson.wordpress.com/2009/07/03/vad-vi-kan-lara-av-myror/

För något år sedan skrev jag här på min blogg om myrorna i skogsbacken i mitt bostadsområde. Se länken ovan.

Jag kan inte hjälpa att jag är ständigt förundrad över hur dessa små varelser stretar och står i att för att ordna med sin stack. För någon vecka sedan hade det bildats en betydande, kraterliknande urgröpning överst i stacken. Förmodligen beroende på att en eller annan fågel gjort en stackattack (vad sägs om det ordet?).

Nu har ”mina” kära myror på kort tid helt och hållet fyllt igen denna urgröpning genom sitt outtröttliga arbete. Jag är verkligen full av beundran, ja nästan rörd till tårar, inför denna prestation! Ibland kan jag tycka att de tillhör mina bästa vänner, särskilt när jag känner mig litet ensam.

Undrar om inte myrsläktet är det allra största undret i Guds vida natur. Varje individ tillhör en särskild grupp och är programmerad att utföra sin uppgift i det strikt hierarkiskt uppbyggda myrsamhället. Myrorna har så mycket att lära oss människor, som jag ser det. Kanske detta rentav är deras främsta uppgift.

Explore posts in the same categories: Djur

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Myrorna i min skogsbacke”


  1. Ja ”stackatttack” är ett bra ord ! Inrim. Påminner om när jag byggde en utställning mot knark en gång i tiden, då fixade vi en ”trippattrapp” – en vit sockerbit klistrad på ett svart papper. Några skrattade, andra blev arga !


  2. Myror är samhällsbyggare. Är de också nationsbyggare ? Det lär finnas arter som går i krig med varandra. Fascinerades av ett gigantiskt myrkrig på 100 m av en asfalterad gångstig i stadsdelen Biskopsgården en gång för några decennier sedan. (Nästan profetiskt med tanke på hur stadsdelen blivit.) En sort var mindre och röda, den andra större och svarta.

    • Tommy Hansson Says:

      Jo, jag har läst om att de kan kriga men aldrig sett det. Förutom det sedan länge bortcensurerade ”kriget” mellan myrorna och Kalle Anka i Disneys julaftonsfilm. De kan mjölka bladlöss, som de håller som ”boskap”, också.


Kommentera

