Mer om att känna lycka – håll i hatten!

Jag har på den här platsen ett antal gånger mer eller mindre filosofiskt uppehållit mig vid fenomenet att känna sig lycklig. Håll i hatten, för nu kör jag igen!

Det kan behövas väldigt litet för att jag skall göra det. Känna mig lycklig, alltså. Den  här gången är den mest akuta anledningen sången som jag länkar till överst, ”Arthur McBride” med den irländska gruppen Planxty i en upptagning från 1980-talets början. Tårarna strömmade nerför kinderna när jag lyssnade till den, som så ofta sker när jag hör god musik..

Vid andra tillfällen kan jag drabbas av detta tillstånd (det brukar inte vara särskilt länge) när jag ser en fågel, läser något på nätet, tänker på min familj, blir uppringd av en god vän eller något annat. Eller utan någon som helst påtaglig anledning, egentligen. Det uppfyller helt enkelt min själ, det där tillståndet, och jag tänker att det kanske kan göra någon annan lycklig eller åtminstone glad att få veta det.

460x0(ByWidth_TopLeft_Transparent_True)

Vid sådana lyckotillfällen försvinner bekymren och tveksamheterna på något sätt in i lövverken på träden och buskarna utanför vardagsrumsfönstret. Jag höjer mig över allt detta, åtminstone för ett tag. Till och med den ständiga saknaden efter en kär vän känns överkomlig för ögonblicket.

Eljest tycker jag det har varit en fin och behaglig nationaldag, som jag firar i all stillsamhet med min son, som är på besök här hemma. Har nyss ätit en god svensk middag med dito dryck och jag är kanske inte helt spik nykter, men det bjuder jag på som jag brukar säga.

Jag har haft på känn att det här året kommer att bli det bästa på länge och har hittills inte funnit något som motsäger den känslan. Så håll i hatten, som sagt!

 

Explore posts in the same categories: Lycka

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

