Marikas dikter och berättelser (X)

Jag fortsätter lägga upp dikter och berättelser min hustru Marika efterlämnat i sina pärmar. Här följer ytterligare två stycken. Fotot överst avbildar Marikas porträtt och hennes små ”kompisar” på vardagsrumsbordet, Sebulon och Gullnos alias Gladis (ni får gissa vem som är vem!). I bakgrunden en bukett skära rosor jag köpte i dag. Nedre fotot avbildar en del av mitt fredagsnöje.

002

TRÖTT

Trött på gnäll och gräl,
trött på rätten som kämpar
 med orättens vapen.

Och på lögnen och sanningen
som arbetar så bra tillsammans
och slingrar sig ut och in
i varandras armar.

Trött på alla tja och nähä:
tveksamhetens kvicksand.

Trött på medelvägen,
som varken bär eller brister.

Ge mig ett öppet ja
eller ett naket nej.

Ge mig en sanning
så fri från lögn
att jag flyger
med dess vingar.

 

FREDAGSBADET

Vår stad är en smutsig håla.

Därför badar jag varje eftermiddag när jag kommer hem.

Men på fredagarna kommer min man tidigare, så jag gör ett extra långt fredagsbad. Jag använder ingen kroppsborste utan tvålar, tvålar och shamponerar mig.

Duschen använder jag aldrig. Den strilar mellan varmt och kallt och är allmänt otrevlig.

Efter fredagsbadet torkar jag håret och sätter upp turban och tar på badrock. Sedan klär jag mig och sminkar mig och så börjar kalaset.

001

 

 

 

 

 

 

 

 

Explore posts in the same categories: Berättelser, Dikter

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

