Mina prylar (1): Rin Tin Tin-skulptur

 

Rintintin 004 Rin Tin Tin – nyputsad och fin. Foto: Tommy Hansson

Jag brukar ibland säga, att min bostad ter sig som ett mellanting mellan skräpkammare och museum. Här finns en ganska skön blandning av prylar av olika slag: signerade skivomslag, prydnader, souvenirer, gamla jordbruksredskap, tavlor, ärvda möbler med mera, med mera. Inte mycket av detta har något större värde annat än det som kallas affektionsvärde, och detta kan förvisso vara betydande.

Med detta blogginlägg påbörjar jag en serie texter med vidhängande fotografier avseende några av de föremål som finns i min ägo, vilka jag bedömer kan vara av visst allmänt intresse eller åtminstone vara rätt ”campa”.

Först ut blir en skulptur i för mig okänd metall föreställande hunden Rin Tin Tin, ett namn som gavs flera schäferhundar som förekom i amerikanska radio-, TV- och filmproduktioner med början redan på 1920-talet. Den välbevarade skulpturen fanns först i min mormor och morfars hem i Södertälje, övergick sedan till mina föräldrar varifrån jag övertog den.

Den första Rin Tin Tin, som levde mellan 1918 och 1932, räddades som liten valp ur en sönderbombad kennel i Frankrike i slutet av Första världskriget av den amerikanske soldaten Lee Duncan. Namnet Rin Tin Tin fick hunden efter det namn som franska skolbarn gav amerikanska soldater – det var ursprungligen namnet på en docka – för att dessa skulle få tur.

Duncan tog med valpen till Kalifornien, där den snart gjorde sin lycka inom den amerikanska underhållningsindustrin. Och därför snart också blev världskändis.

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Mina prylar (1): Rin Tin Tin-skulptur”


Kommentera

