Mina prylar (3): Besman

besman 001 Här har det ärevördiga besmanet placerats i TV-fåtöljen. Foto: Tommy Hansson

När jag, efter mina föräldrars frånfälle, sålde mitt föräldrahem på landet kom i min ägo ett antal saker av olika slag. Icke minst möbler men också minnessaker och prylar jag gärna ville ta till vara.

Dit hörde ett metallbesman, det vill säga en handmanövrerad hävstångsvåg som användes inom trädgårdsmästeriet av både min far och farfar och som nu pryder min bostad. Redskapets ursprung förlorar sig tillbaka i tiden åtminstone till medeltiden, även om materialet då var trä.

300px-Besman_(ur_Nordisk_familjebok)En teckning som visar hur ett besman användes.

Besmanet används på så sätt att det som skall vägas fästs i en krok i ena änden av redskapets metallstång. I andra änden finns en vikt. Handtaget flyttas sedan längs stångens skala tills jämvikt uppnåtts.

Besmanet var förstås inte det enda vägredskapet som kom till användning på gården, där fanns också en trävåg (möjligen var det ett par stycken) med metalldelar och tillhörande vikter som brukades för större tyngder.

Besman även använts i mer makabra sammanhang. Kyparen och värdshusvärden Johan Alfred Andersson Ander (1873-1910) använde just ett besman när han slog ihjäl kassörskan Viktoria Hellsten vid Gerells växlingskontor i Stockholm i ett blodigt rån.

Alfred_Ander Rånmördaren Ander använde sig av ett besman.

Ander blev den siste (eller skall vi säga senaste) som avrättades i Sverige. Den 23 november 1910 föll hans huvud för giljotinens bila vid Långholmens centralfängelse i Stockholm, den enda gången en giljotin använts vid en svensk avrättning.

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

