Mina prylar (4): ”Var vänlig i trafiken”-kudde

Kudde 001 Kudde med angeläget budskap. Foto: Tommy Hansson

Fjärde delen i min lilla bloggserie om mer eller mindre campa prylar i min ägo handlar om en kudde med plastöverdrag med det käcka och angelägna budskapet Var vänlig i trafiken. Den inhandlades av mig i början på 1960-talet (skulle tippa på 1962) som en gåva till mina föräldrar.

Vår lilla familj på tre personer hade då precis skaffat sin första personbil, en nizzablå Opel Rekord årsmodell 1956, som hade köpts från min farbror Sven som bodde strax utanför Linköping. Tidigare hade vi åkt omkring i olika lastbilar vars flak behövdes för att frakta lådor med grönsaker, huvudsakligen kål av olika slag på.

Nu fick vi alltså en ehuru begagnad personbil, och jag tänkte mig nog att kudden skulle piffa upp bilens inredning litet.

Kudden kom dock aldrig särskilt mycket till användning, kanske var det bara jag i familjen som gillade den riktigt. Därför har den förblivit tämligen välbevarad och pryder nu sin plats i finsoffan hemma hos mig. Håll med om att den är rätt gullig!

 

 

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

