Mina prylar (13): Askkoppar/askfat

001 Håll med om att min mormors gamla askfat är ganska stiligt! Foto: Tommy Hansson

Somliga prylar, som förr i tiden var lika självklara som vanliga, tenderar att försvinna ur vår tillvaro av olika orsaker. Dit hör askkopparna.

Numera förekommer i stort sett bara den typ av askkoppar vi kan se utanför ingångarna till restauranger, det vill säga höga, rätt anskrämliga skapelser i metall eller hårdplast där vi förtappade nikotinister förutsätts aska och fimpa sedan vi förständigats lämna lokalen för att utöva vår njutning:

http://www.vega-direkt.se/mobler-inredning/askfat-avfallsbehallare.html?gclid=CjwKEAjws7OwBRCn2Ome5tPP8gESJAAfopWsW5n5XQhlaDokQ9PwiZrcxOYW2DnnJIddUpkDhACEshoC-8jw_wcB

Det finns även mindre varianter som anbringas direkt i väggen vid sidan av dörren. Ytterligare en modell är den upp-och-nedvända blomkrukan med hål i som placeras på en plåtmojäng på uteserveringarnas bord. Den lär väl försvinna när även denna rökmöjlighet med stor sannolikhet försvinner nästa år.

Återstår då vad vi skall aska i/på i hemmet inklusive balkongen. I avsaknad av riktiga askkoppar går det naturligtvis att aska på vanliga fat eller tallrikar. Om man nu inte råkar äga ”the real thing”. Jag är själv lycklig ägare till ett par stilfulla askkoppar, varav en som jag i ett anfall av akut kleptomani måste ha tagit med mig från något näringsställe jag besökt för länge sedan.

Askkoppar 001 Askkopp med reklam för Nyckelbryggerier. Foto: Tommy Hansson

Huvudnumret bland mina askkoppar är dock ett stort exemplar i pistagegrönt med bruna inslag i hörnen som jag fått från min mormor. Det syns överst i det här inlägget. Detta askfat, som jag nog vill kalla tingesten, är välbevarat så när som en hårfin spricka som bara syns om man tittar närmare på det. Undertill finns en krumelur som bör tolkas som ett W eller möjligen en 3a.

Här finns även spår av tre märken som torde visa att askfatet ursprungligen varit fastsatt i en ställning eller liknande. Jag tycker under alla omständigheter att det är mycket vackert, en riktig klenod!

I min ägo finns även en askkopp i glas som gör reklam för ännu existerande Nyckelbryggerier i Norrland, således den som jag inte helt ärligen tillägnat mig enligt ovan.

Slutligen en improviserad variation på temat askkoppar i form av en skärva från en sönderslagen blomkruka:

Askkoppar 002

Rätt elegant, tycker jag själv i alla fall.

Slutligen skall det här inte tolkas som en uppmaning till någon att börja röka. Ty, som en propagandatext jag minns från ungdomen framhåller:

Pengar och hälsa ryker
om du röker

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Mina prylar (13): Askkoppar/askfat”

  1. Koenske Says:

    att fräsa ett knaster kan ha sina sidor


Kommentera

