Mina prylar (19): Cigarrettfågel

 

Cigarrettfågel 001

En av mina roligare prylar jag ärvt kan lämpligen kallas ”cigarrettfågel”.

Den lilla pippin pryder en träcylinder som sitter i ena änden av en trälåda. När man trycker på fågeln, eller ett litet handtag bredvid denna, rör sig cylindern framåt tillsammans med fågeln, samtidigt som ett trästycke med en skåra för cigarretten kommer ut ur en låda i andra änden av föremålet.

Avsikten är alltså att fågeln skall greppa om cigarretten med sin näbb.

Cigarrettfågel 003

Således en ganska sinnrik och kul tingest. Jag gissar att den är tillverkad på 1940-talet, då cigarretterna saknade filter; detta därför att skåran är något för kort för att en filtercigarrett skall få plats. Tyvärr har underdelen av fågelns näbb gått förlorad, vilket innebär att den inte kan fullfölja sin uppgift att hämta giftpinnen med näbben, eljest är manicken välbevarad i stort sett.

På långsidorna finns ett vackert blomrankemönster.

Vår familj ärvde cigarrettpippin från min mammas familj. Ovanför skåran avsedd för cigarretten har min pappa med kulspetspenna skrivit ”låt bli”, då han inte gillade att min mamma rökte.

Cigpippi III 001

På undersidan av lådan finns en prislapp som anger priset till 6.75.

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

