Mina prylar (21): Kitschig ram med foto av Zarah Leander

Ram med Zarah 002 Ram med signerat foto av Zarah Leander. Foto: Tommy Hansson

Bland mina mera kitschiga ägodelar märks en mindre ram, som jag för några år sedan för en ringa penning inköpte på Pingstkyrkans loppmarknad i Södertälje.

Ramens översta del utgörs av en horisontell list med antikiserande dekor. Lodrätt till vänster en lyktstolpe och intill denna ett fång skära rosor i en kruka. I anslutning till högerhörnet syns en gul-vit katt med förnöjt ansiktsuttryck och till höger om denna något som ter sig som ett slags gallergrind.

Det hela synes imitera en fönsteröppning, där blomkruka och katt är placerade på en grårutig fönsterbräda. Allra nederst en beläggning med omväxlande vita och bruna plattor, troligen simulerande gatubeläggning.

Kanske något överlastat – men ack så charmigt!

Jag tyckte det kunde vara passande att i öppningen placera ett fot på en av mina favoriter bland svenska sångartister – Zarah Leander (1907-81), som jag skrev så här om på min blogg för några år sedan:

https://tommyhansson.wordpress.com/2009/09/03/zarah/

 

 

 

 

 

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

