Påven propagerar: jämför Josef och Maria med massinvandringen
Påven drar Josef, Maria och Jesus-kortet för att försvara massinvandringen till Europa.
Kan man jämföra Josefs och Marias upplevelser i samband med Jesu födelse med dagens flyktingars och/eller migranters situation? Det hävdade påven Franciskus i sin predikan vid midnattsmässan i Peterskyrkan i Rom julaftonen och det brukar även svenska präster rutinmässigt påstå i syfte att försvara massinvandringen. Jämförelsen haltar dock betänkligt. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/25/paven-jamforde-flyktingar-med-josef-och-maria
I Lukasevangeliets andra kapitel läser vi om hur Josef och hans havande hustru Maria färdades från sin hemort Nasaret i Galileen till Betlehem i Judéen för att låta skattskriva sig i enlighet med den romerske kejsaren Augustus påbud. Jag lämnar i det här sammanhanget därhän att Augustus skattskrivning – som för övrigt inte omfattade ”hela världen” (som anges i evangelietexten, det vill säga Romarriket) utan var regional – inte ägde rum förrän år 6 eller 7 efter Kristi födelse. http://blog.svd.se/historia/2014/08/30/kejsar-augustus-skattskrivning/
Då det enligt Lukas inte fanns rum för dem i härbärget i Betlehem tvingades de hysa in sig i ett stall, där Jesusbarnet alltså föddes och efter födelsen lades i en krubba – alltså en sorts foderställning för djur. Efter födelsen uppvaktades den lille Jesus enligt Matteusevangeliet med dyrbara gåvor av tre ”vise män”, astrologer (så kallade mager) som troligen kom från Persien förutsatt att de alls funnits.
Maria tvingades föda Jesusbarnet i ett stall. Foto: Tommy Hansson
Matteus fortsätter med att redogöra för hur en ängel visar sig för Josef i en dröm och förkunnar:
Stå upp och tag barnet och dess moder med dig, och fly till Egypten, och bliv kvar där, till dess jag säger dig till; ty Herodes tänker söka efter barnet för att förgöra det. (Matteus 2:13-14, 1917 års bibelöversättning).
Enligt den bibliska berättelsen hade konung Herodes den store av de tre magerna fått veta att dem judiske Messias, som Herodes uppfattade som en konkurrerande konung, skulle födas i Betlehem varför han skall ha beordrat att samtliga nyfödda gossebarn i Betlehem skulle bringas om livet. Historiker menar att det kan ha rört sig om mellan fem och 20 barn.
Dock finns inga andra historiska källor som bekräftar kung Herodes barnamord. Herodes den store, som var lydfurste under den romerske kejsaren, var i och för sig en maktfullkomlig och misstänksam härskare som till och med lät mörda medlemmar av sin egen familj (exempelvis hustrun Mariamne); han skulle säkert inte ha haft några problem att beordra mord på en handfull nyfödda pojkar i Betlehem om detta hade passat hans syften. https://sv.wikipedia.org/wiki/Herodes_den_store
En illustration som framställer hur Herodes den store avrättar sin hustru Mariamne.
Herodes lät för övrigt genomföra en omfattande renovering av det heliga judiska templet i Jerusalem och anlägga staden Caesarea Maritima vid medelhavskusten. Herodes den store skall inte förväxlas med sina söner, tetrarkerna Herodes Antipas, Herodes Filippos och Herodes Archelaos. Det var den förstnämnde av dessa som lät avrätta Johannes döparen.
När Herodes den store avlidit – vilket antas ha skett i höjd med påsken år 4 före Kristi födelse – får Josef av ängeln veta, att det nu är fritt fram för den lilla familjen att återvända till sitt hem i Nasaret. I Lukas evangelium berättas om hur det nyfödda barnet får namnet Jesus (Yeshua) och enligt judisk sed omskärs vid åtta dagars ålder. När barnets och moderns ”reningsdagar” var till ända förde föräldrarna till Jerusalem för att frambäras i templet. http://opusdei.se/sv-se/article/marias-liv-viii-jesu-frambarande-i-templet/
När detta var klart återvände de till Nasaret i Galileen. Om Jesus läser vi: ”Men barnet växte upp och blev allt starkare och uppfylldes av vishet; och Guds nåd var över honom.” Evangelisten Lukas nämner ingenting om de tre vise männen, barnamorden eller den påstådda flykten till Egypten. https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/jesus/tiden-innan-jesus-tj%C3%A4nst/familjen-flyr-till-egypten/
En ikonversion av flykten till Egypten.
Som framgår av ovan föreligger en klar diskrepans mellan Matteus och Lukas evangeliers respektive skildringar av omständigheterna kring Jesu födelse. Om det som står i Matteus är sant så stämmer detta inte tidsmässigt överens med tidpunkten för Herodes död och den heliga familjens återvändande till Galileen och frambärandet i templet i Jerusalem. Nu menar en del kristet troende att det finns adekvata förklaringar till detta. Bedöm själva om detta stämmer: http://www.gluefox.com/krist/problem/mattluk.shtm
Nu åter till frågan om det är lämpligt att jämföra Josefs, Marias och Jesu öden och äventyr i samband med resorna till Betlehem i Judéen och Egypten. Jag svarar ett bestämt nej på den frågan.
Den heliga familjen lämnade sitt hem av praktiska skäl: skattskrivning och flykt undan Herodes. De hade inte för avsikt att stanna för gott och leva på bidrag eller ens arbeta på främmande ort. Inte heller anlitade de människosmugglare som många av dagens så kallade flyktingar alternativt bidragsinvandrare.
Josef och Maria demonstrerade inte mot myndigheterna.
Inte heller demonstrerade de mot myndigheterna eller tog sig först igenom en rad länder för att nå slutmålet i Tyskland eller Sverige. Jag känner mig också rätt säker på att de inte deltog i några terroraktioner eller massvåldtäkter. Nej, de återvände så skyndsamt som möjligt till sitt hem för att göra rätt för sig där.
Påven Franciskus och ett ospecificerat antal präster gör sig därför enligt min mening skyldiga till en sentimental och ganska billig retorik när de använder Josef, Maria och Jesus i syfte att försvara den pågående massinvandring som hotar förvandla våra västerländska samhällen till islamiserade ghetton. De borde sannerligen veta bättre.
Explore posts in the same categories: Biblisk historia, Invandringspolitik
Etiketter: Augustus, Betlehem, Caesarea Maritima, de tre vise männen, Egypten, Europa, Galiléen, Gud, Herodes Antipas, Herodes Archelaos, Herodes den store, Herodes Filippos, islamisering, Jerusalem, Jerusalems tempel, Jesus, Johannes döparen, Josef, Judéen, Lukasevangeliet, Maria, Mariamne, massinvandring, Matteusevangeliet, Messias, Nasaret, påven Franciskus, Persien, Peterskyrkan, Rom, romarriket, Sverige, Tyskland
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
26 december, 2017 den 7:29
Det som är mest störande med de som drar falska analogier är att de konsekvent utelämnar begreppet ekonomiska migranter i sina resonemang. Detta upprepar sig gång på gång. Nyligen drog Maud Olofsson den uttjatade parallellen mellan 1800-talets svenska Amerikaemigranter och dagens flyktingar utan att med ett ord nämna att en stor majoritet av dessa ”flyktingar” är ekonomiska migranter. Detta har påpekats otaliga gånger och borde inte vara okänt för vare sig påven eller Maud Olofsson. Ändå fortsätter man med retoriken och bortser konsekvent från att det skulle vara enormt mycket effektivare att hjälpa flyktingarna på plats. Vill man inte förstå eller förmår man inte hålla flera saker i huvudet samtidigt? Jag lutar åt det förstnämnda alternativet.
26 december, 2017 den 8:59
Jo, det är nog korrekt. Man vill inte förstå utan föredrar att bli kvar i den sentimentala världsförbättrarretoriken oavsett om den är sann eller inte (vilket den ju inte är).
27 december, 2017 den 4:07
Som vanligt högintressant läsning Tommy, även läsvärda artiklar du länkar till. Jag är också orolig över utvecklingen i Svenska kyrkan (är medlem i densamma). Rent skrattretande att jämföra ekonomiska migranter från tredje världen med Josef och Maria med Jesusbarnets flykt undan Herodes. Det är ju inte kristna utan muslimer som väller in i Europa. De flesta av dessa muslimer är inte ett dugg intresserade av det kristna kärleksbudskapet utan vill i likhet med deras älskade ”profet” utplåna alla andra religioner. Man undrar hur länge till Svenska kyrkan kommer att vara en kristen kyrka. Beklämmande också att varken Påven eller vår Ärkebiskop vågar stå upp för den kristna tron och tala klartext om Islam, vars ”profet” uppfyller alla definitioner på en falsk sådan. Är det blott en tidsfråga innan kyrkan erkänner Muhammed och definierar om Jesus till blott en av många profeter som föregick denne? Du nämner också att Jesus enligt judisk sed omskars efter åtta dagar. Man kanske skall påpeka att denna ritual var helt annorlunda än vad som tillämpas idag hos ortodoxa judar och på spädbarn på amerikanska förlossningsavdelningar. Då skars en mindre del på tippen på förhuden av medan dagens Brith Milah innebär att nästan hälften av huden på barnpenisen skärs bort, ett livsfarligt och stympande ingrepp på ett försvarslöst spädbarn.
27 december, 2017 den 7:24
Ja, utvecklingen i Svenska kyrkan har verkligen gått käpprätt åt helvete och detta rent bokstavligt talat. Visste inte om det du skriver om omskärelse, intressant att veta.