Jesus – skägglös eller skäggig?

Henrik Sörensens altarmålning av en ung, skägglös Jesus i Linköpings domkyrka.

När den norske konstnären Henrik Sörensens (1882-1962) altarmålning av Jesus Kristus som en ung, skägglös och blond man invigdes i Linköpings domkyrka 1936 blev den hårt kritiserad av somliga men av andra höjd till skyarna.

Kritikerna menade att det var stor skandal att Mästaren från Nasaret avbildades med ”ariskt” utseende som kunde föra tankarna till den tyska nazipropagandan. Gestalter av denna typ var dock inte förbehållna nationalsocialismen utan förekom även på exempelvis socialdemokratiska och kommunistiska affischer.

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, skriver så här: ”Sörensens tavla låg i tiden och ersatte en äldre altartavla, målad av M J van Heemskerck, som skänktes av Johan III 1582.” https://www.svd.se/blond-jesus-blev-kulturskandal-i-linkoping

Sörensen, som var född i Värmland, anknöt i sin Jesus-målning till de första kända avbildningarna av Jesus som en ung man utan skägg och med varierande hårlängd. ”De flesta verkligt gamla Jesus-avbildningar”, framhåller Harrison, ”finns i Roms katakomber. Här är han i regel framställd som ´den gode herden´: en ung man utan skägg som bär på ett lamm.” http://blog.svd.se/historia/2011/10/10/de-aldsta-jesusbilderna/

Jesus helar en blödande kvinna. Målning i Roms katakomber.

Professor Harrison förmodar att detta sätt att avbilda Jesus emanerar från den antika konsten, till exempel avbildningar av den grekiske guden Hermes bärande på ett lamm. I Wikipedia påpekas att den skägglöse Jesus för tankarna till en välklädd, romersk man ur överklassen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristusbild

De äldsta Jesus-bilderna kan dateras till mitten av 200-talet och antas vara ungefär lika gamla som de första framställningarna av Jesus-barnet och de tre vise männen. Från Dura Europos i Syrien finns således en Jesus-illustration till berättelsen om när Jesus på sabbaten botar en lam man och uppmanar denne: ”Stå upp, tag din säng och gå.” http://runeberg.org/bibeln/43_05.html

Mycket gammal är också en klotterliknande bild i Rom av en korsfäst man med åsnehuvud vilken tillbes av en man. Texten i anslutning till bilden lyder: ”Alexamenos tillber /sin/ gud.” Det kan antas att framställningen är en nidbild av den nämnde Alexamenos.

Det var först på 500-talet som Jesus började framställas som en allvarlig man med skägg och långt hår. Möjligen hade de dåtida konstnärerna insett att det var så den judiske förkunnaren  Jesus (Yeshua på hebreiska) kanske hade sett ut. Rimligen bör han då också, i enlighet med judisk sed, även ha varit utrustad med tinninglockar; några sådana äldre avbildningar av Jesus har jag emellertid inte sett eller hört talas om.

Jesus som Kristus-konung med skägg.

Omkring år 1000 begynte de kristnas centralgestalt avbildas med krona på huvudet som Kristus-konungen, och från senmedeltiden kom Jesu mänskliga drag att betonas. Därefter blir Jesus i bildkonsten mest av allt en lidande, magerlagd gestalt som dog på korset för världens synder.

Henrik Sörensens version i form av altartavlan i Linköpings domkyrka anknöt till den ursprungliga framställningen av Mästaren, vilket feltolkades av kritikerna som arisk propaganda. 

Explore posts in the same categories: Jesus

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 kommentarer på “Jesus – skägglös eller skäggig?”

  1. Vänster Anna Says:

    Jesus var kommunist precis som jag, alltså väldigt långt ifrån det du står för. Tycker nog du skall vara försiktig med att åberopa Jesus, när du själv står för en politik som realpolitiskt står för motsatsen av det Jesus pläderade för!

    Hälsningar Vänster Anna

    • Tommy Hansson Says:

      Det blir alltid lite tramsigt när någon försöker hävda att Jesus hade ett ideologiskt synsätt som överensstämmer med dem som finns i dag.

      Det går kanske att hitta passager i Bibeln som kan antyda att han skulle ha varit ”kommunist”, men likaväl finns det bibelställen som kan tolkas som att han var nationalist och/eller kapitalist. Med andra ord bör du vara minst lika försiktig som jag med att uppbåda Jesus för din politik.

      Läs gärna mitt blogginlägg i ämnet här: https://tommyhansson.wordpress.com/2011/06/17/jesus-ar-sverigedemokrat/

      • Vänster Anna Says:

        Jag är ateist så jag anlägger inte ett religiöst perspektiv på Jesus liv och leverne, utan på hans praktiska arbete som han utförde och det går väl i linje med kommunismen. Om jag inte har helt fel så innehåller historien om när Jesus besökte en vingård en klar kommunistisk prägel. Visst rätta mig om jag har fel, men jag tror ungefär den handlar om arbetslösa som sökte sig till nämnda vingård för att arbeta för sitt dagliga bröd. Vissa kom tidigt på morgonen, andra på kvällen. När arbetsdagen var till ända och natten nalkades så var det löneutbetalning. Arbetsgivaren på vingården ville inte betala de som kom senare utan bara de som arbetade från morgonen och hela dagen. Men då protesterade Jesus och menade att även de som inte arbetade hela dagen bör få betalt! Rättvisa och solidaritet alltså. OK, rätta
        mig om jag har fel, men ungefär så går historien. Sedan har vi ju historien om när Jesus inför de rika kapitalistiska prästerna slår näven i bordet av ilska över deras girighet! Låter kommunistiskt så det förslår! OK, Jesus må ha gjort en del saker som ligger i linje även med kapitalismen, men skulle Jesus existerat idag skulle han nog varit marxist!

        Hälsningar Vänster Anna

  2. Tommy Hansson Says:

    Problemet med det synsättet är att det är omöjligt att tänka sig Jesu verksamhet utan hans fasta förankring i den judiska religionen. Nja, berättelsen om vingården var en liknelse – Jesus var inte själv inblandad i skeendet utan bara berättaren. Och arbetsgivaren ville ge alla samma lön, också de som kom sent. De som arbetat hela dagen blev då förtörnade och protesterade.

    Man kanske kan tolka innebörden av liknelsen som du gör, men också tvärtom. Det kan ju inte anses särskilt rättvist att ge alla samma lön, också dem som bara jobbat en kort tid – facket skulle nog protestera högljutt om det hade hänt i Sverige!

    Du tänker förmodligen på försäljarna i templet som växlade pengar och vilkas bord Jesus skall ha vält omkull. Han var upprörd över att Guds hus förvandlades till en rövarkula eller liknande. Dessutom var detta mer än ett årtusende innan kapitalismen uppstod under medeltiden.

    Vad jag menar är att det är meningslöst att försöka ”översätta” det Jesus gjorde till nutida politisk ideologi. Det som bestämde hans verksamhet var att han ville upprätta Guds rike och detta inte genom något slags väpnad revolution à la Marx. Tvärtom: man skulle enligt Jesus älska sina fiender och bedja för dem som förföljde en och inte slå tillbaka om man blev angripen utan vända andra kinden till.

    Kort sagt: Jesus drevs av kärlek, inte klass- eller något annat slags hat.

  3. Vänster Anna Says:

    Som kommunist tycker jag faktiskt inte man skall vända andra kinden till om man blir angripen! Det kallas på modernt språk ”nödvärn”. Självklart har man rätt att slå tillbaka om någon angriper en. Kommunister är inte pacifister. Men troligen skall man inte tolka Jesus bokstavligt i detta fall heller.

    Hälsningar Anna M

  4. Vänster Anna Says:

    Och det tycker även jag som anti – kapitalist!

    Hälsningar Anna W


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: