Mina prylar (24): Träfåglar för äktenskaplig lycka

IMG_1388Herr och fru simfågel pussar varandra. Foton: Tommy Hansson

På en av mina odysséer i (södra delen av) Korea, det bör ha varit 1986 eller 1987, inhandlade jag ett vackert målat simfågelpar snidat i trä. Fåglar av detta slag återfinns i många koreaners hem.

Fåglarna bör placeras så att näbbarna möts och skall då, enligt vad som sagts mig, symbolisera den äktenskapliga lyckan. Hanen torde vara exemplaret med svart näbb, men det är en ren gissning. Kontrahenterna är exakt lika stora.

IMG_1389Herr och fru duva (?) når inte riktigt fram med näbbarna…

När jag vidare en gång besökte Umeå i samband med SM i så kallat nationellt banskytte 1987 – jag var då redaktör för tidskriften Svenskt Skytte – köpte jag på en marknad mitt i staden ett par duvor (tolkar jag fåglarna som i alla fall) i konstfärdigt träsnideri.

Jag föreställer mig att symboliken är densamma som i det koreanska fallet.

IMG_1390…och här blir de till askar.

De svenska skiljer sig dock, förutom att de är något större, från de koreanska på så sätt att de fungerar som askar om man avlägsnar deras överdelar. Som synes når heller inte duvornas näbbar riktigt fram till varandra, delvis beroende på att ena näbben blivit något kortad.

De har litet olika kolorering, men vem som är hona och vem hane vågar jag mig inte på att gissa.

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

