Mina prylar (18): Medlemskort i Höken-klubben

Höken 004

I min mycket gröna ungdom var jag med i Höken-klubben. Det har jag tidigare skrivit om på min blogg: https://tommyhansson.wordpress.com/2013/10/08/nar-jag-var-med-i-hoken-klubben/

Höken var en serietidning som utkom 1957. Därefter uppgick serien Höken i Serienytt, som sades vara till för ”alla tuffa grabbar”. Den höll ut till 1963. Höken kallades ledaren för en grupp stridsflygare under det Kalla kriget som innehöll personer från flera nationer, däribland USA och Storbritannien. Sverige var representerat genom en storväxt, blond kille som hette Olle.

Höken 003          Höken 005

Här kan ni se hur medlemskortet – som faktiskt kallades ”legitimation” – tog sig ut. Bilden på mig bör ha tagits sommaren 1957, då jag var blott fem år gammal. Läsa kunde jag dock redan. Jag har en indiansk fjäderprydnad på huvudet och en pilbåge i ene, som min händige pappa hade gjort åt mig.

Vi bodde i en röd stuga med vita knutar på landet under mina första sju-åtta år, sedan flyttade mina föräldrar och jag in i ett något större, grönt hus tvärsöver gärdet.

Det var i tidningen Höken jag fick mina första insikter i den globala kampen för demokrati och frihet mot den ondskefulla kommunismen. Det är jag än i dag tacksam för.

Explore posts in the same categories: Prylar

Etiketter: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Mina prylar (18): Medlemskort i Höken-klubben”


  1. Jag läste också Höken, men var inte med in någon Höken-klubb. Har du kvar några ex ? Det skulle vara kul att bläddra i dem vid något tillfälle i så fall. Kanske känner jag igen något. Jag kommer fortfarande ihåg ett nummer där man kämpade mot runda raketdrivna flygande sågar som ställde till stor förödelse. Min tidigaste insikter om kommunismen fick jag genom artiklar i ”Det Bästa”.

  2. Tommy Hansson Says:

    Tyvärr Axel, har inte kvar några. Kul att ha en Höken-broder i dig, dock. Mina föräldrar prenumererade på ”Det Bästa” och jag läste dem också, men minns inte så mycket om kommunismen.


Lämna en kommentar