Svensk judisk aktivist söker asyl – i Sverige!
Annika Hernroth-Rothstein söker nu som judinna politisk asyl i Sverige.
http://www.timesofisrael.com/swedish-jewess-files-for-asylum-in-her-own-country/
Annika Hernroth-Rothstein har gjort sig känd som en judisk och pro-israelisk aktivist. Bland annat har hon tilldelats Samfundet Sverige-Israels Torgny T. Segerstedt-stipendium. Hon menar att judars rätt att leva som just judar i Sverige och det övriga Europa är hotad. Därför har hon tagit det drastiska steget att söka politisk asyl i Sverige.
Hon har även skrivvit en artikel i den judiska tidskriften Mosaic, där hon bland annat berättar hur hennes femårige son blev trakasserad på ett tåg av arabiska personer för att han bar kippa:
http://mosaicmagazine.com/supplemental/2013/08/how-to-survive-as-a-jew-in-sweden/
Den manliga huvudbonaden kippa är en viktig judisk symbol.
Varför väljer då Annika Hernroth-Rothstein att söka politisk asyl i Sverige (något hon skriver att hon inte tror hon kommer att få)? Hon förklarar det på följande sätt i en intervju i The Times of Israel den 20 november:
When it comes to our religious traditions, those on both the right and left in Swedish politics find common ground, they take pride in defending both animals and children from the likes of us…One by one our practices are being outlawed.
Enligt Hernroth-Rotstein hyser merparten politiker, journalister och intellektuella liten om ens någon förståelse för den judiska samfälligheten i Sverige. När en grupp nationalsocialister demonstrerade i Stockholm i anslutning till 75-årsminnet av Kristallnatten den 9 november dök det upp ett gäng militanta motdemonstranter. De senare visade dock klart att de inte hade något till övers för dem som drabbades under Kristallnatten, det vill säga judarna. I stället viftade de med exempelvis Hamas-flaggor. Nazister och vänsterextremister brukar normalt vara som hund och katt – judehatet har de emellertid gemensamt.
Annika Hernroth-Rothstein konstaterar vidare att kosherslakt (så kallad skäktning) är förbjuden i Sverige sedan 1937. Däremot är inte muslimsk halalslakt förbjuden:
My government, when asked about the disparity, replied that the methods of slaughter in Judaism are uniquely barbaric.
Skäktning enligt en äldre målning.
Hernroth-Rothstein menar att det hart när blivit olidligt att vara praktiserande jude i Sverige och övriga Europa. Män som bär kippa eller annan form av judisk klädsel på stan – icke minst i Malmö – riskerar i praktiken liv och lem. Krav på förbud mot rituell omskärelse av gossebarn och skäktning hörs alltmer även på EU-nivå.
Därför har 31-åriga Annika Hernroth-Rothstein nu valt att som en proteståtgärd söka politisk asyl i sitt eget hemland. Jag hyser stor respekt för hennes kamp för att det skall vara möjligt att leva som troende jude i Sverige och Europa, men jag ställer mig ändå frågan på vad sätt hon som judinna skulle skyddas genom att söka asyl i ett land hon menar visar så liten förståelse för det judiska troslivet.
Något riktigt svar tycker jag inte att jag får i vare sig The Times of Israel eller Mosaic Magazine. Själv säger hon: ”It is a political problem that needs to have political consequences and solutions.”
Annika Hernroth-Rothstein arbetar som politisk rådgivare åt Folkpartiet, ett parti med gott om projudiska och proisraeliska attityder men vars talesmän (Erik Ullenhag, Olle Schmidt, Fredrik Malm för att ta några exempel) så gott som aldrig kan varna för antisemitism utan att i nästa mening hänvisa till så kallad islamofobi och antiziganism som ”lika stora problem”.
2012 tog Annika Hernroth-Rothstein initiativet till en uppmärksammad proisraelisk demonstration på Sergels torg i Stockholm.
Jag tycker för egen del detta är ganska ynkligt. Det är ju muslimska trosbekännare som utvecklar det största måttet av antisemitism i Sverige, och i och med att det finns omkring en halv miljon muslimer här – en siffra som hela tiden växer – jämfört med endast cirka 20 000 judar, är det inte en orimlig slutsats att situationen för judarna i Sverige (och Europa i stort) inte ter sig särdeles ljus.
Ett överhängande problem för alla religiöst troende människor i dag är en utbredd oförståelse för religiös tro och religiösa seder och bruk. Att det judiska folket kunnat hålla ihop och fortsätta existera, trots stundtals oerhört svår förföljelse genom årtusendena, tack vare exempelvis manlig omskärelse och strikta kosherbestämmelser är något som de politiker, läkare, djurrättsaktivister med flera som kräver förbud i sammanhanget inte förmår greppa.
Annika Hernroth-Rothstein gör enligt min mening alldeles rätt i att kämpa för rätten att leva som troende/praktiserande jude i Sverige och Europa och jag önskar henne lycka till i denna kamp.
Explore posts in the same categories: JudendomEtiketter: Annika Hernroth-Rothstein, antisemitism, Erik Ullenhag, Europa, Folkpartiet, Fredrik Malm, halalslakt, Israel, kippa, kosher, Malmö, Mosaic Magazine, muslimer, Olle Schmidt, Samfundet Sverige-Israel, Sergels torg, skäktning, Stockholm, Sverige, The Times of Israel, Torgny T. Segerstedt-stipendiet
You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.
20 november, 2013 den 1:46
Vad som pågår motstånd mot halsavskärande slaktmetoder. Det ska inte spela någon som helst roll vem som utför detta djurplågeri.
Att det finns grupper som använder detta i eget syfte vad det nu må vara är ofrånkomligt.
20 november, 2013 den 2:20
Jag prioriterar för min del människor framför djur.
24 november, 2013 den 12:21
Men varför ska människor ha rätt att av religiösa skäl utföra plågsamma riter på djur? En oerhörd skillnad jämfört med att prioritera ett mänskligt liv framför ett djur. Kristendomen har utvecklats över århundraden och föråldrade riter har avvecklats. Dags att även judendomen gör sig av med föråldrade riter och behåller det positiva i religionen.
20 november, 2013 den 1:56
”Annika Hernroth-Rothstein konstaterar vidare att kosherslakt (så kallad skäktning) är förbjuden i Sverige sedan 1937. Däremot är inte muslimsk halalskat (sic) förbjuden”
Vad som är förbjudet är slakt utan att djuret bedövas under denna skäktning. Det finns halal-slaktare som anser att denna slakt kan bedrivas enligt de svenska reglerna som bedövning, därför möter sådan slakt inget hinder enligt de svenska lagarna. Den judiska reglerna för koscherslakt förbjuder dock strängt denna bedövning och därför kan den ej utföras i Sverige.
20 november, 2013 den 2:06
För övrigt Tommy, vad tycker du om den hets mot omskärelse som alltid uppstår på Avpixlats kommentarsspalt varje gång detta ämne tas upp där?
20 november, 2013 den 2:22
Jag tycker inte om den, givetvis, när det gäller manlig omskärelse. Den kvinnliga varianten, som snarare är könsstympning, är något helt annat och något jag tar emfatiskt avstånd från.
20 november, 2013 den 2:27
Inget problem att personer i ditt parti aktivt medverkar till finansieringen av denna blogg där sådan hets inte bara tillåts utan också uppmuntras?
21 november, 2013 den 7:50
För övrigt mister bulten, vad tycker du om
hetstidningen nationell nu ?
21 november, 2013 den 12:58
Läser den inte, kan dock tänka mig att det även där förekommer SD-liknande hets mot manlig omskärelse och kosher/halal-slakt. Samma ursprung.
21 november, 2013 den 4:27
Tack , mister Bulten men där (nationell nu) förekommer
hets mot SD !
20 november, 2013 den 2:31
Avpixlat har många andra förtjänster, min vän. Min värld står och faller inte med manlig rituell omskärelse.
20 november, 2013 den 2:41
”många andra förtjänster”, jaha och då får man acceptera hetsen som gör det ”olidligt att vara praktiserande jude i Sverige”?
Har du frågat Annika Hernroth-Rothstein om hon gör samma bedömning som du?
20 november, 2013 den 2:55
Vet inte exakt hur många gånger AP tagit upp frågan. Kan inte ha varit särskilt ofta. Tro mig eller ej, jag accepterar att det finns andra åsikter än min egen. Varför skulle jag fråga henne, menar du? Jag känner henne inte och dessutom är hon folkpartist, så jag skulle förmoda att det finns en rad frågor där vi inte tycker lika.
20 november, 2013 den 5:13
Men Tommy, då måste väl i detta sammanhang reda ut vad det parti du själv är medlem intar för inställning i frågor rörande möjligheten att som Annika Hernroth-Rothstein exemplifierar i artikeln. Dvs, vill du och SD förvägra dem kosher-slaktat kött och vilken inställning intar ni i frågan om manlig omskärning?
20 november, 2013 den 5:25
Du får fråga partiledningen. Jag tillåter mig att ha mina egna synpunkter här. För övrig torde väl kosherkött kunna importeras.
21 november, 2013 den 7:43
Mister Bulten :
Vad tycker du om Radio Islam ?
21 november, 2013 den 12:59
INTE!
27 november, 2013 den 12:26
Vad menar du mister Bulten ?
21 november, 2013 den 8:58
Är mot förtryck, djurplågeri etc. antingen djuret kallas människa eller ko.
Tyvärr bevisas detta av alltför många som skär halsen av vilken djurgrupp som helst.
Trots att det är Guds skapelser.
24 november, 2013 den 9:39
Jag har också svårt för obedövad halal- eller kosherslakt.
26 november, 2013 den 1:34
Både kosherslakt och manlig omskärelse bör vara förbjuden. Religionsfrihet är också frihet att slippa religion. Och om man som barn har blivit omskuren är det svårt att ändra på. Det försvinner dessutom nerver vid omskärelse så man blir mindre känslig vilket försämrar sexlivet.
26 november, 2013 den 2:29
Då ger du Hernroth rätt i att det inte går att leva som jude i Sverige. Jag kan naturligtvis som jude- och Israel-vän inte ansluta mig till en sådan uppfattning, som lämnar fältet vidöppet för i mitt tycke berättigade anklagelser om antisemitism.
Jag kan försäkra dig om, att om judiska män under de 3000 år bris tillämpats enligt Abrahams påbud hade funnit omskärelsen negativ på något sätt, så hade de givetvis avskaffat sedvänjan sedan länge. Omskärelse förbättrar dessutom hygienen och kan, enligt uppgifter jag sett, skydda mot cancer i det manliga könsorganet.
Det här är frågor vi helt bör överlåta åt judarna och, med vår svenska, väl dokumenterade okänslighet inför religion, inte lägga oss i. Vill dessutom påpeka att religionsfrihet faktiskt inte enbart är frihet från religion utan i desto högre grad frihet att utöva sin religion.